Sunt zile numărate până mesele noastre vor abunda în variate mâncăruri, cărora le vom rezista cu greu sau deloc. Medicul nutriţionist Maria-Victoria Racu ne ajută cu câteva sfaturi preţioase pentru a evita adăuga în masă în perioada sărbătorilor de iarnă.

Kilogramele în plus – oaspeții nepoftiți de sărbători

Cea mai frumoasă și magnifică perioadă a anului este în plină desfășurare. Reuniunile cu membrii familiei, prieteni și socializarea sunt la ordinea zilei. Dar există și alt gen de “oaspeți”, nepoftiți, care nu uită de noi în fiecare an. Desigur- kilogramele în plus.

Estimând impactul general al acestora asupra siluetei noastre, a fost demonstrat- un adult adaugă, în mediu, pe parcursul sărbătorilor de iarnă- de la mijlocul lunii decembrie și până la mijlocul lunii ianuarie aproximativ jumătate de kilogram.

Nu pare deloc mult, nu-i așa? Dar majoritatea nu reușesc să scape de aceste grame de grăsime, astfel încât pe parcursul anului- cu toate sărbătorile și chefurile să se acumuleze kilograme bunicele. Iată și celebra expresie: “Cu vârsta, kilogramele doar se acumulează”.

Desigur, ești norocoasă dacă ai timp și forță pentru a merge la sală și a evita acest fenomen, lucrând intensiv în perioada de după sărbători. Dar cum procedezi dacă nu ai posibilitatea?

  1. Uită de tradiții. De ce? Pentru că cele trei rânduri de farfurii pe masă, abundența maionezei și a patiseriei, orele în șir în fața bunătățurilor- sunt dușmanii tăi crânceni în această perioadă.

Cum procedezi? Optează pentru minimal: 2-3 tipuri de bucate, inspirate din bucătăria italiană sau franceză îți vor face sărbătorile “altfel”. Nu uita și de activitate. Te temi să adaugi kilograme? Ridică-te de la masă cât mai rapid și mergi la o plimbare!

Distruge stereotipurile- sărbătorile nu înseamnă mâncare, ci socializare.

  1. Pune alimentele corecte în farfuria ta. Optează maximal pentru proteine- carne, pește (dar nicidecum împreună!!) sau chiar boboase. Abundența acestora îți va oferi senzația de sațietate și va reduce din poftele necontrolate. Asortează-le obligatoriu cu fibre,pe care le găsești în legume, fructe și cereale integrale. O salată verde cu quinoa va arăta frumos și sănătos pe masa ta de sărbătoare. Încearcă!
  2. Taie din caloriile “lichide”. Sucurile, compoturile, tăria combinată cu băuturile carbogazoase și dulci sunt dușmanii tăi invizibili, care pe neobservate îți diminuează îmbrăcămintea. Și invizibili sunt pentru că creierul tău nu îi percepe ca și alimente. Dar de fapt, acestea sunt! Abundența zahărului, ce nimerește în sânge implică o multitudine de procese și organe pentru a-l prelucra. Și totuși,  organismul încă este înfometat. Astfel încât aceste băuturi hipercalorice sunt urmate de alimente nu mai puțin calorice.

Cum procedezi? Exclude sucurile, chiar și pe cele fresh. Optează în schimb pentru fructele întregi. Tăria va fi mai puțin toxică pentru tine dacă va fi consumată fără băuturi dulci. Însă opțiunea cea mai binevenită ar fi vinul roșu sau cel alb. Rafinat și sănătos.

  1. Fii creativă. E cu mult mai ușor să mergi pe filiera tradițiilor, pe o cale atât de cunoscută, care te va scuti de un efort suplimentar, dar va îmbolnăvi organismul tău. Încearcă să fii creativă.

Iată câteva exemple pentru inspirația ta:

  • Făina integrală din grâu sau secară în locul celei de calitate superioară. Patiseria făcută cu mâinile tale, și nu cea cu termenul expirat (deși aparent- nu) din magazinele alimentare.
  • Pasta din avocado în schimbul margarinei pentru consistența cremoasă a deserturilor tale.
  • Sosurile pe bază de smântână și iaurt grecesc, combinate cu muștar și usturoi în schimbul maionezei celebre. Dacă nu o poți exclude- maioneza de casă ar fi și ea o alternativă.
  • Merele coapte sau prunele umplute cu nuci în sos de vin în schimbul prăjiturilor sau a deserturilor “cu fructe”
  • Condimente, precum turmericul, oregano, boia de ardei dulce și iute, rozmarinul, ghimbirul și scorțișoara- în schimbul cantității excesive de sare și zahăr.

Și lista continuă. Iar cât de creative și colorate vor fi sărbătorile în acest an, depinde doar de tine. Viața are gust. Un gust sănătos.

Fii atent la alegerea ta!

Maria-Victoria Racu, Medic nutriționist

Sursa foto: Facebook.com/Maria-Victoria Racu, Google.com

Vezi şi: 3 reguli de AUR ca să nu te îngrași în Post, de la medicul nutriționist Maria-Victoria Racu!

Distribuie articolul: