Pentru a deveni stewardesă e nevoie să o persoană aveturieră așa cum este protagonista noastră Irina Terentieva, însoțitoarea de bord la AirMoldova. Tânăra are 26 de ani, este originară din Rusia, însă destinul a adus-o de nenumărate ori la Chișinău. Aici și-a făcut studiile, și-a întâlnit dragostea și tot aici își continuă vocația de însoțitoare de bord. Ce înseamnă de fapt experiența de stewardesă pentru o femeie aflați în interviul de mai jos.

Pentru a deveni stewardesă e nevoie să fii o persoană aveturieră așa cum este protagonista noastră Irina Terentieva, însoțitoarea de bord la AirMoldova. Tânăra are 26 de ani, este originară din Rusia, însă destinul a adus-o de nenumărate ori la Chișinău. Aici și-a făcut studiile, și-a întâlnit dragostea și tot aici își continuă meseria de însoțitoare de bord. Ce înseamnă, de fapt, experiența de stewardesă pentru o femeie aflați în interviul de mai jos.


Irina, știu că ești orginară din Rusia cum ai ajuns să fii însoțitoare de bord în Moldova?

Eu mi-am făcut studiile la Chișinău, apoi când am absolvit am transmis CV-ul la Air Moldova. Pe acele timpuri era foarte greu să ajungi acolo, era ceva WOW. După am fost nevoită să plec în Rusia și am decis să continui activitatea de stewardesă în Moscova, unde am fost ulterior angajată în cadrul companiei Transaero.  Acolo am activat timp de 3 ani, apoi un an în Aeroflot și timp de un an fac parte din echipa AirMoldova.

6

Câte țări ai vizitat de-a lungul activității tale de stewardesă?

Am vizitat o mulțime de țări, chiar nu pot să le enumăr. Fiecare țară pe care am văzut-o mi-a lăsat o amintire frumoasă. Am văzut o mulțime de locuri exotice, precum Bali, Maldive, Mexic, însă aș vrea să spun că am rămas extrem de impresionată de unele locuri din Rusia, cum ar fi Iacutia (Republica Saha), Magadan, Chukotka.

Ce face o stewardesă atunci când aterizează într-o țară străină?

Mergem cu toată echipa la hotel, ne odihnim. Aici are importanță unde ne aflăm. Dacă suntem într-un oraș unde putem să facem plajă sau să vizităm un loc istoric, o facem sau, mergem la shopping.

8

Care sunt avantajele activității de stewardesă? Dar dezavantajele?

Faptul că mi-am format o tăria de caracter e un  mai avantaj, cel puțin pentru mine. Am înțeles că trebuie să abordez oamenii cu o mai multă răbdare. Toți oamenii sunt diferiți, iar eu de-a lungul acestor ani am învățat să reacționez mai calm în situații mai neașteptate.

Un alt avantaj este bineînțeles îmbogățirea spirituală. Atunci când vezi atâtea țări, îți lărgești orizonturile și devii mai liber în gândire. Comunicarea cu oamenii necunoscuți, de asemenea este pentru mine o parte pozitivă a acestei profesii.

9

Dacă e să vorbesc despre partea cealaltă, negativă din cariera de stewardesă, atunci aș menționa faptul că sunt zile când sunt într-o stare de tensiune și asta este foarte greu, pentru că se răsfrânge asupra celor dragi. Cu greu poți lăsa gândurile de la serviciu, acasă. Și în rezultat poți deveni irascibilă.

După regimul de viață pe care îl au stewardesele, cu greu îmi pot imagina că aș putea să am un job în oficiu, de la oră la oră. E interesant totuși că, deseori se întâmplă să plec acasă, atunci când lumea abia își începe ziua de lucru.

Ce senzații ai trăit la primul tău zbor?

Multe colege de-ale mele au avut un mare stres la primul zbor. Eu aveam 20 de ani și eram foarte pozitivă. Pentru stewardese la primul lor zbor, există o tradiție: să se așeze în cabina pilotului, unde au posibilitatea să vadă niște imagini unice. Mie mi-a plăcut enorm. La al cincilea zbor deja eram transferată la curse mari, în Thailanda.

10

Ce relație ai tu cu celelalte stewardese?

Atunci când am fost tranferată la cursa în Thailanda, nu aveam absolut deloc bani. Fetele de la bord au strâns toate o sumă, ca să mă ajute să supraviețuiesc cât am stat acolo. Poate că în afara serviciului, rar când comunicăm, însă atunci când suntem la bord, înțelegem că nu avem pe nimeni mai aproape, suntem o familie.

Ce emoții ai tu înainte de fiecare zbor, mai simți o oarecare frică?

Fiecare zbor presupune un risc. De aceea înainte de zbor am un așa-numit „silence review” unde am răgazul să-mi adun gândurile.

Ce relație stabilești tu cu pasagerii?

Cu fiecare an mi se schimbă relația cu pasagerii. Inițial luam prea aproape fiecare neînțelegere de la bord. Ulterior am învățat să stabilesc mai ușor relațiile cu oamenii. Pentru mine este foarte important să persiste o atmosferă frumoasă în avion.

11

Cum să creezi această atmosferă?

Bineînțeles că o atmosferă frumoase depinde noi, stewardesele, important este să fii comunicativă.

E greu să zâmbești permanent, chiar dacă s-ar putea să nu fii în interior binedispusă?

Nu e ușor. Dar, iarăși, cu anii înveți să zâmbești și să treci cu ușurință peste tot. Este foarte important să zâmbești natural, căci se simte când ai un zâmbet artificial. De obicei eu îmi distrag atenția prin comunicarea cu oamenii de la bord și astfel îmi revine și buna dispoziție.

Putem spune că ai devenit mai puternică în această meserie?

Bineînțeles, această experiență te educă enorm. Așa cum bărbații devin mai puternici după armată, pentru femei cariera de însoțitoare de bord înseamnă același lucru.

12

Ar putea o femei să combine profesia de stewardesă și experianța soție și mamă?

Bineînțeles că ar putea. Eu sunt o stewardesă și vreau copii.  Am colege care sunt mame de copii mici. Cel mai important este să ai oameni dragi alături care îți vor accepta vocația.

13

Ai vizitat o mulțime de locuri frumoase, ai fost tentată vredată să te stabilești cu traiul pentru totdeauna undeva?

La câte tări m-au lăsat fără cuvinte, am avut dintotdeauna gândul să revin în Moldova. Nu știu de ce. Poate pentru că mă leagă cele mai frumoase amintiri de această țară. Aici am petrecut mult timp din copilăria mea, aici am fost studentă și așa s-a întâmplat ca să îmi găsesc dragostea tot în această țară.

Ți-au dori o astfel de vocație pentru copiii tăi?

Dacă își vor dori asta, le voi permite. Nu cred că ar fi mai bine să le interzic să o facă, daca asta le va fi vocația.

 

14

 Aducem mulțumiri companiei AirMoldova pentru permisiunea și condițiile oferite pentru a realiza ședința foto pe teritoriul aeroportului din Chișinău. 
7

5

4

3

6

2

1

 

Foto: Igor Vrabie