Două tinere din Chișinău, Ionela Costachi și Sanda Cojocaru au contraatacat fustele scurte, machiajul strident și silicoanele cu o porție de lectură. În aproape doi ani campania „Citesc, deci sunt sexy!” a devenit cel mai mare grup de cititori din social media din Republica Moldova și România. Cei peste 3700 de membri ai grupului de pe Facebook se dau cu părerea despre ceea ce citesc, fac schimb de impresii și cel mai important, subliniază Ionela Costachi schimbă mentalități. Ionela, campania „Citesc, deci sunt sexy!” a lovit dramatic în „glamourul moldovenesc”. Până acum eram obișnuiți cu topuri sexy al femeilor, pe când campania ta asociază noțiuni aparent incompatibile: sexualitatea și cartea. De fapt care a fost ideea ?

« Citesc, deci sunt sexy! » are aproape 2 ani și este copilul unei nopţi întregi de discuţii aprinse între mine și Sanda Cojocaru. Această campanie urma să provoace controverse, să aibă un impact direct şi să taie în carne.
Nu ne-am dorit o campanie „light”, o iniţiativă bună care să se piardă printre atâtea altele. Am vrut ceva curajos care, cu riscul de a scandaliza, să aiba efectul dorit asupra publicului nostru ţintă. Numele campaniei, care este şi sloganul ei, a fost formulat astfel încât să lupte cu stereotipul de cititor-tocilar („nerd”) şi cu prejudecăţile de rigoare. Prea des în Republica Moldova ne lovim de prejudecăţi false, construite pe baza unor valori superficiale, specifice minţilor „ermetizate”. Oamenii care citesc nu sunt nişte homo-primitivus ieşiţi din peşteră (bibliotecă), specimene sociopate care nu ştiu să comunice, rupţi de realitate şi de tendinţe.

Să înțeleg că mesajul campaniei voastre a fost un soi de riposta la vulgarizare și „silicoane”?
Sexualitatea nu ţi-o construieşti doar la salonul de frumuseţe! Să fii atrăgător nu înseamna să te îmbraci cu branduri vestimentare, ci să citeşti branduri literare! Sexualitatea pornește de la intelect, de la deschiderea orizonturilor intelectuale și spirituale, de acolo unde personalitatea capătă o doză de mister.

Noi, cititorii, suntem sexy, anume pentru că citim. Ne place să citim în public, în transport, în parcuri, în localuri, din mers, în căşti, de pe kindle-uri, ipaduri şi tablete. Citim din picioare, în cap, în pat, în baie, pe masa, citim de pe laptop. Ne punem pe Facebook statusuri cu citate din cărţi care ne-au mişcat. Suntem tineri, trendy, sociabili, atrăgători şi avem un cuvânt de spus în grupul nostru de prieteni.

Cum reacționează lumea cînd află de campania voastră?
Cei care încă nu ne cunosc și aud pentru prima dată numele, zâmbesc misterios, în colţul gurii. Ne place că sloganul nostru îi incită şi le dă frâu liber imaginaţiei, pentru că asta ne-am dorit să facem. Îi iubim şi pe cei care ne acuză de „sexualizarea lecturii” şi lupta cu noi pe blogurile lor, chiar şi ei ne ajută să vorbim mai întâi despre cărţi, nu despre silicoane sau lungimea fustei.

Ce putem găsi în grupul de pe Facebook „Citesc, deci sunt sexy!”?
În general, pe grup se regăsesc impresii și recomandări personale ale membrilor grupui. Sunt impresii și păreri despre autori ca Saramago, Borges, Dostoievski, Beigbeder, Llosa, Eliade, Pamuk, Palahniuk, Gladwell și mulți alții. Este o sursă importantă pentru actualii cititori, pentru cei cărora le este frică să citească, au pierdut plăcerea lecturii, vor să se apuce de citit, dar nu știu cu ce carte, debusolații, inițiații, timizii, curajoșii. Totodată, am elaborat și un Dicționar interactiv de cititori, care propune opt tipologii în care oricine se poate identifica.

Poți să ne dai mai multe detalii despre dicționar?
Cum spuneam sunt opt tipologii: Bio Cititoarea ZEN, Bure Ţelul ciTitor, Domnișoara ALIBI, Cititorus Specializatus, Dependenta de Best-sellere, Însetatul de adrenalină, Mademoiselle Nostalgie și Frumosul Adormit.
Fiecare din aceste tipologii are preferințe specifice. Bunăoară, Bure Ţelul ciTitor este cititor care nu poate să se oprească, este dependent de cunoştinţe: citeşte orice, oricum, oricât, oricând, de parcă participă la un maraton de citit şi vrea cu tot dinadinsul să câştige. Pe cînd Domnișoara ALIBI este un specimen iubitor de detective; iese în evidenţă prin mersul grăbit şi privirea misterioasă. Se crede Sherlock Holmes sau Hercule Poirot și îi place să dezlege enigme. Cititorus Specializatus preferă lectura specializată şi poate fi vazut în zonele cu Internet wireless, cu laptopul în braţe și căştile cu un audiobook în urechi. Asta în timp ce Însetatul de adrenalină are nevoie să citească despre monştri şi fantome care să lupte cu piticii zburători din capul său. Deci,cum spuneam fiecare tipologie are specificul său.

Ce planuri aveți, în ce direcție ați vrea să dezvoltați proiectul?
Vă dău doar câteva sugestii: ceva care să includă note muzicale, ceva care să includă vedete şi ceva care ar însemna o dezvoltare a campaniei şi în România. Am dori întîlniri frecvente, discuții la un vin, la o cafea, în grup restrâns și în grup extins. În rest, rămâne acelați mesaj: povestiţi despre cărţile care v-au construit şi v-au deconstruit, şi poate într-o zi vom merge pe stradă printr-un Chişinău cu oameni… mai sexy.

Distribuie articolul: