Se declară cetățeană a tuturor țărilor din lume, pentru că e interesată de tot ce înseamnă cultură universală. Lilia Paul, tânăra regizoare de origine moldoveană al cărei scurtmetraj a fost selectat la ediția de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes, e stabilită de 6 ani în Franța, la Strasbourg. Anume acolo, spune Lilia, și-a dezvoltat ea personalitatea și a prins gustul cinematografiei autentice. Goana după echilibrul sufletesc
Absolventă a Facultății de Limbi Străine de la Chișinău, Lilia a fost mereu pasionată de culturile străine. Înainte de a lua decizia să plece din țară, a fost timp de doi ani profesoară de engleză și franceză pentru copii. „În sinea mea, eram pasionată de poeme și povești și, într-o cameră mică închiriată la Chișinău, mă refugiam în lumea mea – care era neînțeleasă pe atunci de cei din jur”, descrie Lilia acea perioadă.

Pentru a-și împlini dorința de a face studii în Franța, a lucrat în timpul vacanțelor de vară: „Am mers să lucrez în Rusia, ca traducătoare pentru turiștii care se plimbau pe vase de croazieră. Acolo e nevoie mereu de oameni care cunosc multe limbi străine”, spune Lilia. 

Însă această iluzie a multiculturalismului nu putea să dureze, așa că Franța a fost următoarea destinație: „Am plecat în Franța pentru că aveam nevoie de un echilibru sufletesc – pe atunci, aveam ambiția și dorința de a cunoaște ceva nou în domeniul culturii. Însă, chiar dacă visam să studiez la o universitate de peste hotare, niciodată nu mi-am pus întrebarea „unde e mai bine să locuiești și unde există mai multă comoditate?” Pur și simplu, am fost întotdeauna îndrăgostită de tot ce e altfel. Ador culturile diferite de a mea, să comunic cu străinii pentru mine a fost mereu ca o călătorie într-un film, într-o altă lume, părăsind realitatea. Tocmai acest sentiment m-a făcut să iau decizia să plec”, explică ea.

Drumul spre cinematografie a trecut prin… Parlamentul European
La Strasbourg locuiește de mai bine de 6 ani, dar în ultima perioadă călătorește foarte mult în alte orașe. Își petrece mult timp în Germania, dar și la Paris. „Meseria de regizor cere să faci multe călătorii, mai ales la începutul carierei. Trebuie să alergi într-acolo unde ai posibilitatea să creezi un nou proiect, de aceea ultimele mele filme de scurtmetraj au fost filmate în Germania”, adaugă Lilia.

Tot la Strasbourg a absolvit și două facultăți: cea de limbi moderne și, mai târziu, de artă cinematografică. La cea de-a doua specialitate, a obținut de curând masterul și posibil, spune Lilia, va face și doctoratul. „Înainte de a lua decizia de a face o carieră de regizor, m-am ocupat cu ilustrațiile, litaratura și muzica. Însă iată că am găsit o modalitate de a le aduna pe toate la un loc – în film.”

Căutările care au adus-o la industria marelui ecran au fost diverse: „În primii doi ani, înainte de a studia filmul, participam foarte des la conferințe și la întâlniri în Parlamentul European, la Bruxelles și la Strasbourg. Eram membră a Partidului Verde și probabil aș fi putut să merg mai departe pe această cale. Însă am înțeles apoi că politica nu mă prea interesează și am dat prioritate culturii.”

În versiunea Liliei Paul, cultura a înseamnat nu doar film, dar și muzică, arte vizuale și… povești pentru copii. „Am decis să mă dedic filmului și poveștilor pentru copii. Timp de 6 ani am compilat o colecție de povești muzicale pentru copii, pe care urmează să o lansez anul acesta la Paris. La balcon mai păstrez picturile, dar câteva ilustrații și melodii sunt expuse în albumul cu povești muzicale, intitulat „Musichella”, ne-a destăinuit Lilia.

Tănârul regizor își amintește primii pași în domeniul celei de-a șaptea arte: „Prima dată am început să fac scenarii și să lucrez cu camera video în 2007”. Apoi, în anul 2009 am trecut cu succes stagiul practic la cultura franco-germană la postul de televiziune Arte, iar în 2010, am făcut parte din juriul național la festivalul de scurtmetraj „Ose ce Court” din Bischheim, Germania. 

Propriul film selectat la Festivalul de Film de la Cannes
Totuși, anul acesta a fost cel cu adevărat productiv pentru Lilia Paul. Filmul său de scurtmetraj „Once and never again” a fost selectat la Festivalul de Film de la Cannes, pentru a participa la categoria „Short Film Corner”.

„Acesta este primul meu film profesional, chiar dacă în arhiva personală am 6 filme studențești și câteva filme de amator. Pe platoul de filmări am muncit timp de 4 zile. Au fost emoții și stres, dar echipa tânără cu care am muncit a fost la înălțime. Subiectul filmului se axează pe fiica unui regizor care caută o sursă de inspirație pentru a duce la bun sfârșit propriul ei film. Întâmplător, acea inspirație o găsește într-un străin ciudat”, povestește Lilia.

„Am trimis filmul la concurs pentru categoria de scurtmetraj și, din fericire, a fost selectat pentru festival. Filmul va intra în arhiva și catalogul filmelor de scurtmetraj a ediției 65-a a Festivalului Cannes. În plus, cei care au fost selectați vor avea oportunitatea de a-și vinde un nou proiect de film”, schițează regizoarea.

„Inima mea e plină de emoții, bucurie dar și teamă”, continuă Lilia. „Va fi oare aceasta șansa sorții sau nu? Pe cine voi cunoaște și ce proiecte pot naște aceaste circumstanțe? Sunt multe întrebări și emoții pentru mine acum, pentru că voi păși pentru prima dată pe covorul roșu.”

Magia proiectată în film
„Viitorul meu proiect cinematografic vreau să-l filmez anume în Moldova: este vorba de istoria unui bunic și a nepoțelului lui în perioada postsovietică”, spune Lilia Paul.

O rog să detalieze puțin despre motivația din spatele filmului: „Vreau să filmez un film despre sentimentele omenești, uneori pline de euforie și de melancolie. Îmi place să scriu despre urcușuri și coborâșuri, pentru că adesea, anume acestea ne compun viața noastră. Dintr-un alt punct de vedere, ador magia și cred în ea, iar crezând și muncind poți să obții orice îți dorești. Tocmai acest mesaj aș vrea să-l redau prin lucrările mele, că magia este posibilă chiar și-n viața reală. Chiar filmul pe care l-am făcut, despre proiectarea vieții pe ecran prin intermediul unui film, este o magie în sine”.

Cea mai mare dificultate
La întrebarea mea despre dificultăți, Lilia punctează principalele provocări în cariera sa pe care le-a înfruntat până acum: „Cel mai greu este să organizezi timpul între studii și muncă, să lupți cu o critică dură din partea oamenilor, cu circumstanțele dificile, fără să incetezi să muncești și să crezi în tine.”

„Drumul meu profesional este abia la început și primul meu vis s-a realizat, visul de a ajunge la Festivalul de la Cannes. Pentru aceasta, m-am dedicat timp de 5 ani unei munci de zi de zi asupra mea, pentru a putea începe o carieră de regizor și autor serios. Sigur, au fost și multe alte piedici, probleme și greșeli. Important însă e să poți uneori să cazi, să te ridici și să zbori în continuare spre scopul tău”, crede Lilia Paul.

Cetățean universal
Până la urmă, totul depinde de atitudine, adaugă Lilia Paul. Provenind din Republica Moldova și fiind vorbitoare nativă de rusă, ea s-a simțit cel mai acasă anume după ce a plecat din țară.

„Nu m-am simțit o străină în Franța. Încă de la început ușile mi se deschideau în această țară și am deprins limba și cultura franceză foarte repede, chiar dacă preferata mea a fost mereu engleza.

Eu m-am regăsit anume aici, în Franța. Anume în Franța am luat decizia să încep să fac film, ceea ce la noi în Moldova nu e luat în serios ca profesie. La fel, la universitatea din Franța am învățat mai multe limbi, ca până la urmă să ajung să cunosc 8 limbi. Limbile străine au fost mereu un hobby pentru mine, anume ele m-au inspirat în dorința de a călători. Îmi place Franța, dar călătoresc foarte des și în alte țări europene. Poate sună straniu, dar eu mă simt cetățeană a întregii lumi. În suflet eu sunt patriot, ci cosmopolit”, recunoaște Lilia.

Despre Moldova, proiecte artistice și ceea ce ne lipsește

Lilia spune că încearcă să revină în Moldova, Rusia sau Ucraina în fiecare an, însă nu se vede revenind definitiv. „Mă simt mai bine în centrul Europei. Aici culturii îi sunt date mai multe șanse decât în alte țări. Nu regret că am plecat din Moldova – în tot ce mi s-a întâmplat nu-i nimic întâmplător, mi-am construit acest drum ca un scop și-am mers sigur pe el.”

Însă se grăbește să adauge: „Cred că totuși e mai bine atunci când omul locuiește în țara sa natală, alături de familiei. Îi sfătuiesc pe oameni să călătorească și să vadă lumea, dar să nu-și lase țara. Pur și simplu, nu întotdeauna oportunitățile din țara natală coincid cu visele și scopurile noastre. În cazul meu, în Moldova mă simțeam ca o personalitate neînțeleasă. Aveam impresia că ideile și fanteziile mele nu erau întotdeauna acceptate, ceea ce am primit în Franța”, explică ea.

Ce ar putea-o face să revină în Moldova? „E greu de spus, pentru că eu am crescut ca personalitate în Franța. Doar iubirea m-ar putea face să revin definitiv în Moldova, dacă bărbatul visurilor mele ar locui în această țară. De curând, am luat legătura cu niște oameni de artă din Moldova și am discutat despre noul meu proiect și am o presimțire că va fi bine”, spune regizoarea.

„Sincer să spun, sunt foarte bucuroasă că pot să îmi dezvolt cultura filmului anume în Franța, însă în fiecare zi, dorința de a face un film în Moldova crește. În Moldova sunt foarte mulți oameni talentați care sunt gata să muncească oricât de mult. Oamenii de artă din Moldova se deosebesc de cei din alte țări anume prin faptul că sunt foarte muncitori. Și natura din Moldova este un decor minunat pentru filme. Ceea ce lipsește în Moldova sunt studiile cinematografice. În Franța, în școli și licee se studiază istoria cinematografiei și cultura, în același rând cu literatura și muzica. La noi nu”, adaugă Lilia Paul.

Visul artistului
„Dacă îmi voi pune întrebarea care e cel mai mare vis al meu acum, aș răspunde că măcar odată în viață să fiu nominalizată la Oscar. Însă totuși cel mai important pentru mine e căldura și comoditatea unei case, fericirea și familia”, încheie Lilia Paul.

 

Distribuie articolul: