Atunci când vrem să găsim un răspuns veridic la un subiect legat de alăptare, gândul ne zboară imediat spre Olga Gutium. Mămică a trei copii, co-fondatoare & consultantă în alăptare „Mămica Alăptează” și consultantă AKEV, Olga a ajutat sute de femei, din întreaga țară, să-și depășească barierele pentru a trăi pe propria piele noțiunea de „lactație de succes”. În aceste zile, tot mai multe mămici se întreabă dacă pot sau nu să postească și dacă această abținere va influența în vreun fel asupra sugarilor. Noi am solicitat răspunsul Olgăi, iar ce ne-a mărturisit consultanta în alăptare, aflați mai jos.

17440047_1251936288189244_1982266583_n„Voi vorbi despre influența Postului asupra unei mămici care alăptează: se permite sau nu? Se va răsfrânge sau nu asta asupra copilului?

Ca să găsim răspuns la aceste întrebări, haideți să ne adâncim în fiziologia lactației. Mămicile care alăptează, dezbat cu regularitate subiectul influenței alimentației asupra laptelui matern și cantității lui. Cineva poate crede că micuțul are colici din cauza alimentelor consumate de mămică. Altcineva afirmă contrariul: că nu există nicio legătură dintre alimentația mamei și laptele matern.

Dar ce se întâmplă în realitate? Producția laptelui matern este un proces hormonal. Cantitatea de lapte depinde în mod direct de hormoni; eliminarea laptelui din sânul mamei de asemenea depinde de hormoni. Este vorba despre oxitocină și prolactină. Alimentele și băutura consumată nu pot influența asupra nivelului vreunuia din acești hormoni, iar din acest motiv cei care zic că nu există legătura sus-menționată, au parțială dreptate.

17439571_1251936291522577_993413063_n

Laptele se produce în glandele mamare, din elemente de sânge și limfă, sub influența directă a hormonilor. Alimentația mamei nu influențează asupra volumului de lapte, cu condiția că organismul mamei nu este suprasolicitat.

Lucrurile stau un pic diferit dacă vorbim de compoziția laptelui. În laptele matern există componente extrem de importante: proteine, carbohidrați, grăsimi, calciu, fier, nivelul cărora nu depinde în niciun fel de alimentația mamei. Orice ar consuma o mamă care alăptează, fracţia masică de grăsime a laptelui va rămâne cea de care are nevoie copilul în acele momente.

17410315_1251936294855910_1445169661_n

17440231_1251936301522576_1211292135_nCât privește cantitatea vitaminelor solubile în apă, ca Vitamina C, aceasta poate varia, în laptele matern, în funcție de regimul alimentar al mamei.  Dacă îl va durea sau nu burtica pe micuț din cauza anumitor produse alimentare consumate de mamă este o chestiune pur individuală, care depinde de metabolismul și digestia fiecărui cuplu mamă-copil.

Putem afirma că o mamă care alăptează, poate ține post sau respecta o anumită dietă. Totuși, este important de știut că pe parcursul unei zile, mama are nevoie de un aport energetic nu mai mic de 1500 de calorii. Mama își poate micșora cantitatea de mâncare consumată, însă e important ca alimentele să fie diverse și să conțină elementele indispensabile.

Este important să subliniez că postul nu este indicat pentru o mamă al cărei micuț are mai puțin de 6 luni și consumă exclusiv lapte matern. Cu cât e mai mare copilul, cu atât mai liberă devine mama la capitolul abținere de la alimente de origine animală.

Vreau să mai adaug că garantul unei lactații de succes este alăptarea la cererea micuțului, poziția corectă și excluderea anumitor accesorii de supt. Iar alimentația rămâne pe locul secund.

În cazul în care copilul a crescut, mama poate ține post; dacă e încă micuț și ea se mai simte extenuată și nedormită, se indică renunțarea la post”, ne-a mărturisit Olga Gutium.

Foto: Arhiva personală, Irina Spinei PhotographyMamaplus.MDMămica Alăptează

Distribuie articolul: