Aroma unei lumânări parfumate îți poate aduce o stare de relaxare după o zi de muncă, poate ademeni persoana dragă, iar când vine vorba de o seară romantică, nimic nu întrece efectul seducător al unei lumânări, în lumina căreia orice femeie arată de milioane. Sunt recomandările Ludmilei Mînzat-Ghenaliuc, femeia care a înţeles misterul lumânărilor. Ludmila povestește că totul a început de la fascinația lumânărilor aromatizate și a uleiurilor eterice, pe care îi plăcea să le cumpere din centrele comerciale: „Mă fascina faptul că aroma unui fruct sau a unei flori poate schimba s-au stimula starea sufletească.” La un moment dat, şi-a zis „De ce să nu încerc să fac şi eu această magie?”
Motivația Ludmilei este în primul rând de ordin cultural, dacă nu estetic: „E o provocare să distrugi stereotipul lumânării, care în mentalitatea noastră, a moldovenilor, se folosesc numai în biserică, la botez, la cununie şi la înmormântări.”

Creația unei mămici
Pasiunea pentru frumos s-a materializat în elan creativ într-un timp cel puțin curios. Asta, pentru că Ludmila a început să facă aceste lumânări… stând acasă cu bebelușul său de numai câteva luni. Deși, pentru cunoscători probabil că nu e nimic surprinzător, știind câte alte femei au pus în practică idei minunate anume în perioada „vegetării” acasă, alături de copil.
În plus, a contribuit și gândirea de economistă, profesia ei de bază: „Desigur că am avut curajul de a lansa această mică afacere şi din nevoia de a câştiga un ban în plus, de a fi puţin independentă din punct de vedere financiar, pentru că sunt gospodină şi cresc un copil”, spune Ludmila Ghenaliuc.

Primele încercări… și primele eșecuri
O perioadă, Ludmila a fost indecisă. Venind din altă specialitate, îşi imagina procesul de modelare a lumânărilor puțin diferit. A realizat însă în scurt timp că la confecţionarea lumânărilor sunt necesare cu totul şi cu totul alte abilităţi de calculare a mirosului, a cantităţii de ceară şi de frumuseţe, ca să iasă în final un obiect care poate asigura o atmosferă potrivită pentru o cină romantică sau pentru o sărbătoare frumoasă în familie.
Susținerea morală i-a venit din partea nașei sale, Olesea Reabenchi. „După mai multe eşecuri, o bună prietenă m-a încurajat să nu mă las de această idee şi să pun în practică ceea ce îmi doresc”, spune Ludmila.
A urmat cea de-a doua etapă, documentarea. Atunci Ludmila a început să se informeze din mediul online despre lumânări, mirosurile şi impactul lor asupra dispoziţiei umane.

De la clienți printre rude, la expoziții
Primii cumpărători au fost rudele, prietenii, iar pe parcus a câştigat încredere clientelor prin intermediul internetului, a expoziţiilor şi a iarmarocului de lucruri artizanale.
Punctul culminant însă a fost lansarea lumânărilor la ultimult iarmaroc „UNO”, unde Ludmila a rămas plăcut surprinsă de interesul manifestat de trecători şi de numărul de cumpărători. „E totuşi un produs nou şi desigur că sperie puţin cumpărătorul. Eu însă continui să-mi promovez produsele pe site-uri de socializare şi în ceva timp o voi face şi pe propriul site, în care vor fi afişate toate informaţiile despre lumânările pe care le confecţionez cu atâta dragoste”, povesteşte Ludmila.

Chiar dacă în prezent Ludmila recunoaşte că nu câştigă bani din această muncă, pentru că tot ce câştigă reinvesteşte în materiale noi, pentru confecționarea altor lumânări, procesul de creaţie şi speranţa că va reuşi să impresioneze clienţii în continuare, o motivează să-și continue lucrul.
„Diferenţa dintre costul de producere şi prețul final e foarte mică, așa că lumânările sunt destul de accesibile. Ambiţia şi dorinţa de a sparge stereotipurile mă fac să nu mă opresc aici, pentru că îmi doresc pe viitor să aduc materii prime şi de peste hotare. Mi-ar plăcea să-mi diversific sortimentul”, recunoaște Ludmila Ghenaliuc.

Lumânările, între producere și creaţie
Dacă vorbim de cifre, o lumânare poate fi confecţionată într-un timp cuprins între 30 de minunte și trei zile. Totul depinde de formă, de procesul tehnologic şi decorare.
Atunci când le modelează, Ludmila spune că prin intermediul lumânărilor îşi exprimă starea de spirit: dacă este fericită, culorile lumânării au viaţă, sunt vesele, pe când în momente de tristeţe acestea lasă o undă de nostalgie, iar culorile sunt mai calde.

„Inspiraţia vine de oriunde şi de la orice. Şi de pe net, şi de la un detaliu sau de la o greşeală. În orice situaţie mă trezesc topind parafina sau decorând o lumânare, pentru că în ele mă regăsesc, în ele mă pierd. E ceva mai mult decât ceea ce se vede, chiar e inexplicabil”, crede Ludmila.

Oamenii dragi inspiră și ei
„Trebuie să recunosc ca soţul mă ajuta foarte mult la treburile casnice şi la îngrijirea copilui, şi mă mai ajută şi cei dragi. Mă consider o persoana norocoasă fiindcă sun înconjurată de persoane minunate. Iar asta încurajează procesul meu de creaţie”, încheie Ludmila Ghenaliuc.

Distribuie articolul: