Vitamina D este esențială pentru o bună funcționare a organismului. Deficitul acesteia poate cauza mari probleme de sănătate. 

Termenul de vitamina D denumeşte un complex de vitamine, dintre care cele mai cunoscute sunt vitamina D2, sintetizată de plante, şi vitamina D3, produsă de organismul uman ca urmare a expunerii la lumina naturală, explică Csid.ro. Această vitamină ajută la stabilizarea calciului şi a fosforului în organism, substanţe asimilate prin intermediul alimentelor cu conţinut ridicat al acestor substanţe: lapte şi produse derivate din lapte, peşte, ouă, broccoli, conopidă etc.

Vitamina D este esențială și la dezvoltarea şi menţinerea sistemului muscular, al sistemului nervos, previne apariţia osteoporozei, contribuie la imunitatea organismului.

Lipsa acestei vitamine din organism este în primul rând definită de expunerea insuficientă la lumina solară. Altă cauză este adoptarea unui regim vegetarian, deoarece vitamina D şi vitamina D3 în special, se găseşte doar în produsele de origine animală. Studii recente au confirmat că persoanele cu o piele mai închisă la culoare prezintă un risc mai mare de deficit de vitamina D. Pigmentarea mai închisă împiedică absorbţia de vitamina D.

Simptome ale deficitului de vitamina D

Primul semn al deficitului de vitamina D sunt durerile de oase şi de spate. Formele mai grave duc spre:

  • slăbiciune musculară,
  • stare de oboseală cronică,
  • căderea părului,
  • stări de greaţă,
  • schimbări de dispoziţie,
  • frecvenţa mai mare a răcelilor,
  • alergiile,
  • intoleranţele alimentare.

Principalul şi cel mai eficient mod este expunerea la lumina naturală. Mai ales în sezonul rece, recomandările sunt de minim 15 minute pe zi de mişcare lejeră în aer liber.

Alimentele care ne ajută să suplinim această vitamină:

  • peştele gras (hering, macrou, cod, somon, ton)
  • ficat
  • carnea de vita
  • iaurt
  • chefir, brânzeturi
  • gălbenuş de ou
  • ciuperci

Sursa: csid.ro

Foto: Theconversation.com

Distribuie articolul: