Casa este locul unde copilul învaţă cel mai mult în perioada 1,5 – 4 ani. Asta pentru că, la această vârstă copilul îşi petrece mai mult timpul acasă, unii dintre ei nefiind încă înscrişi la o grădiniţă. Curioşi din fire, copiii încearcă să cunoască totul despre mediul în care trăiesc, apucând, gustând, muşcând şi înghiţind. Cu alte cuvinte, experimentează.

Obişnuiţi însă cu propria rutină uităm deseori că picii au nevoie nu doar de îngrijire, dar şi de multe oportunităţi de a experimenta diferite lucruri noi zilnic. Aşa învaţă şi se dezvoltă copiii. Evident, sarcina aceasta îi revine părintelui care, ar trebui să aducă noi stimuli în viaţa copilului. Ce spuneţi dacă astăzi îi ajutăm să-şi cunoască mâinile? Exerciţiile care implică acţiuni de mişcare a degeţelelor stimulează dexteritatea şi vorbirea. Savanţii neurobiologi şi psihologi care studiază creierul afirmă că copiii care au degetele mai agile, au un creier mai dezvoltat, îndeosebi centrii vorbirii.

Iată cum putem dezvolta abilităţi simple cu ce avem la îndemână prin casă:

1. jocuri cu obiecte mici (crupe, paste făinoase, boabe, mărgele, bucăţi de hârtie, segmente de sfori, cleşti, năsturei, beţişoare) cu care puteţi inventa jocuri distractive şi educative în acelaşi timp; există multe cărţi şi materiale video din care va puteţi inspira; de exemplu, copilul meu adoră să transfere crupe dintr-un recipient în altul şi să guste, la propriu, din „mâncarea” pe care o găteşte;

poza ingenium

2. jocuri care presupun apucare cu mâna, strângere-desfacere, turnare-golire, introducere a formeiînorificiisimilare etc. De exemplu, construirea piramidelor multicolore, turnurilor, confecţionarea de puzzle cu 3-7 piese, utilizarea cleştelor de rufe pe post de peştişori care prind mâncarea, mototolirea/ruperea hârtiei şi aruncarea la coş, modelarea bobiţelor din plastilină (se recomandă utilizarea plastilinei cu gust sărat, pentru evitarea înghiţirii), etc.;

3. desenarea cu pensule, creioane şi degete; înainte de aceste activităţi aşterneți pe suprafaţata de lucru o peliculă şiîmbrăcaţi copilul într-o vestă specială de polietilenă sau dezbrăcaţi-l de tot dacă va permite temperatura din încăpere; îi puteţi face chiar dvs. culorile din praf de jeleu cu un pic de apă, dacă e prea mic şi vrea să guste totul;

Ingenium

4. jocuri care presupun închiderea şi deschiderea fermoarelor, nasturilor, îmbrăcarea şi dezbracarea hainelor;puteţiconfecţionapernuţe speciale în acest scop sau procura din magazinele de jucării păpuşi cu astfel de materiale. Copiii vor fi încântaţi să înveţe asta, în special înjurul vârstei de doi ani când vor să facă totul singuri, plus că aşa îi învăţaţi disciplina şi autonomia personală.

5. În tot acest timp discutaţi, cântaţi, povestiţi şi recitaţi poezii împreună! Mergeţi cât mai des în expediţii speciale în parc (plimbări tematice, de observare), vizite la muzee şi expoziţii etc. Important este să ţineţi cont de preferinţele copiilor Dvs. şi să începeţi să practicaţi cât mai curând!

Foto: Ingenium.md

Psiholog INGENIUM: Irina Coşciug