Cel mai des părinţi îşi doresc ca odraslele lor să petreacă timpul cu spor, să aibă o ocupaţie sau o pasiune. Şcolile şi centrele specializate le oferă picilor diverse oportunităţi: dans, teatru, muzică. În opinia psihologilor, activităţile extraşcolare contribuie la dezvoltarea personalității și cultivă calităţi precum responsabilitatea, răbdarea şi perseverenţa.
Ludmila Darii este mama unei fetiţe de 6 ani. Fiica ei, Anastasia, face dansuri de 3 ori pe săptămână. Ea spune că a ales această ocupaţie pentru ca fiica ei să se dezvolte fizic şi să se mişte frumos. În plus, Ludmila spune că dansurile o disciplinează pe Anastasia: „În primul rând,  este un stimul: ea învaţă să fie ordonată, pentru ca să reuşească toate lucrurile şi să nu stea toată ziua la calculator, la televizor sau pe afară.”

Directoarea unui centru pentru copii şi tineret din oraşul Dnestrovsk, Vera Mul, remarcă rolul benefic al activităţilor extraşcolare: „Evident că îi ajută pe copii. Chiar dacă la şcoală nu se evidenţiază prin rezultate foarte bune, la noi au posibilitatatea să se redescopere şi să obţină rezultate frumoase. Unii din ei s-au afirmat nu doar în cadrul centrului, dar şi la nivel republican şi internaţional”.  

Iată ce spune despre importanţa activităţilor extraşcolare psihopedagogul şi lectorul universitar Tatiana Papuc:

„Activităţile extraşcolare se desfăşoară într-o atmosferă neformală, ceea ce contribuie la încheierea învăţării formale. E foarte bine când copilul poate să-şi aleagă singur ocupaţia, dar şi mai bine când intervin şi părinţii. Activităţile extraşcolare îi formează şi le oferă copiilor ocazia de a avea propria părere şi de a căpăta mai multe abilităţi de învăţare.”

În opinia pedagogului Tatiana Papuc, activităţile extraşcolare le lărgesc orizontul de cunoştinţe şi le cultivă copiilor anumite valori. De exemplu, o vizită la teatru, unde copilul este doar un simplu spectator, îi oferă o mulţime de impresii, emoţii pozitive şi îi cultivă dragostea pentru artă.

Iulia Baltag frecventează deja de trei ani cursurile de dans. „Până acum, am avut ocazia să dansez la concursurile din regiunea transnistreană şi din toată Moldova. Recent, am obţinut locul întâi la un concurs din Chişinău. Mă bucură mult şi am emoţii pozitive când particip la concursuri. Acasă am multe diplome, iar părinţii se mândresc cu mine. În paralel mai fac şi şcoala muzicală. De asemenea, îmi place să împletesc mărgele. Lucrările mele le dăruiesc prietenilor şi rudelor”, spune fetița.

Aşadar, la 10 ani, Iulia Baltag nu duce lipsa de ocupaţii şi deocamdată, spune ea, nu are dificultăţi la îmbinarea şcolii cu pasiunile sale. 

Psihopedagogul Tatiana Papuc spune că acei copii care practică activităţi extraşcolare se deosebesc de ceilalţi copii. „Dacă copilul are ocazie să facă ceea ce îi place, el creşte intelectual şi moral. Activităţile extraşcolare îi ajută pe copii să-şi exprime emoţiile, să cunoască lucruri noi şi totodată să se simtă importanţi pentru societate. Aceasta, spre deosebire de ceilalţi copii, care nu practică activităţi extraşcolare. Ei de obicei sunt mai închistaţi şi au mai des probleme de comunicare”.

Valentina Mărcăuţan din Chişinău este mama unei fetiţe de 4 ani. Ea a decis ca fiica ei, Ana Maria, să meargă la lecţii de dans. „Vreau ca ea să se dezvolte fizic şi pe plan muzical. Frecventează ore de dans din toamna anului trecut şi în acest răstimp vedem deja şi rezultate. De curând,  a participat la un concurs şi a reuşit să obţină locul întâi în finala de argint. Ea dansează atât solo, cât şi în pereche.”

Valentina spune că nu va insista asupra alegerii de mai departe a fiicei sale, ea urmând să decidă singură ce va face. Totuşi, acum Valentina îşi doreşte ca în parelel cu dansurile, fiica ei să facă şi gimnastică, pentru o dezvoltare fizică mai bună.

Şi Oxana Strugulea, mama a două fete care practică dansuri, este la fel de mulţumită şi bucuroasă de activitatea odraselor sale. „Au un colectiv minunat şi un instructor foarte bun. De fiecare dată, fiicele mele merg la repetiţii cu plăcere şi să străduiesc să nu scape nicio lecţie. Cred că este foarte important că le place ceea ce fac”, spune ea. 

Uneori, pasiunile din copilărie se transformă în profesie. Cum a fost, bunăoară, în cazul Iuliei Mamaeva. Astăzi, Iulia este studentă la Moscova în clasa lui Veaceslav Zaiţev, designer de modă. „Timp de 10 ani am frecventat cursurile Teatrului modei, iar acum decis să continui şi am intrat la facultatea de modelare a hainelor şi încălţămintei”.

Psihologii recomandă în cazul copiilor de vârstă preşcolară ca părinții să aleagă dintre activităţi de genul: excursii, plimbări în aer liber sau orice alte activități în care copilul ar putea să intercţioneze cu natura. De asemenea, sunt recomandate mersul la teatru şi frecventarea cursurilor de dans. Important este, în viziunea psihologilor, să le oferim o diversitate de ocupaţii, pentru ca mai apoi copilul să și-o poată alege singur pe cea care i-a placut mai mult.

În cazul copiilor care merg la şcoală, la fel ca şi cei mai mici, e bine să-i ducem la teatru, la dans, la gimnastică, să practice sporturile. Ideea e să alegem activități care vor contribui la dezvoltarea fizică şi intelectuală a copilului.

Specialiştii atenţionează că părinţii trebuie să ia în consideraţie părerea şi dorinţa copilului atunci când aleg îi aleg o activitate suplimentară. Copilului trebuie să-i placă ocupaţia respectivă, pentru ca pe viitor această pasiune să se poată transforma în profesie. 

 

Cristina Zavatin, Anastasia Osadceia

 

Acest articol a fost publicat în cadrul proiectului „Fortificarea capacităţilor mass-media transnistrene de a reflecta subiecte social-economice”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul financiar al Ambasadei SUA în Republica Moldova. Conţinutul articolului este responsabilitatea autorilor şi nu reflectă, în mod necesar, viziunea finanţatorului.

Distribuie articolul: