A lăsat jurnalismul și s-a apucat de relații cu publicul. Dacă cineva ar spune că sunt domeniu foarte apropiate, Cristina Aramă îi va contrazice imediat. Cu ce se “mănâncă” acest domeniu, cum crești și avansezi într-o multinațională și care sunt provocările unui specialist în relații cu publicul ne spune în interviul ce urmează Cristina Aramă, PR Manager Kaufland Moldova.

Cristina, cu ce te-a întâmpinat domeniul PR-ului și comunicării și care au fost ideile (poate preconcepute) pe care ți le-au spulberat cu timpul?

PR-ul și comunicarea reprezintă un domeniu relativ nou care încă se întâmplă să fie confundat cu jurnalismul sau marketingul. Trecerea de cealaltă parte a baricadei, adică din jurnalism în PR și comunicare, a reprezentat poate cea mai mare provocare a carierei mele. Realitatea încă îmi depășește așteptările. Ceea ce pare la prima vedere ușor, are zeci de „dacă”, „de ce”, „unde”, „cum” ș. a. în spate, de care depinde rezultatul final. E o muncă enormă și responsabilă. De modul în care construiești azi un mesaj sau creionezi o campanie de PR și comunicare depinde și influențează imaginea și percepția companiei de mâine. Iar modul în care este percepută public o companie poate avea impact direct asupra bunului mers al businessului.

Prin urmare nu trebuie doar să muncești, trebuie să mai și gândești pași și luni înainte, să prevezi viitorul pentru ca, la final, când fiecare piesă se așază să iasă un tablou perfect.

Cum te ajută în activitate anii în care ai făcut jurnalism?

Jurnalismul mi-a pus bazele la ceea ce sunt acum. Lucrând în mai multe instituții media, pe lângă scris, am mai deprins și niște principii de lucru care acum sunt recunoscute și încurajate în orice companie de renume: curiozitatea, corectitudinea și verticalitatea. Iar la Kaufland, valorile umane și atitudinea unui angajat este apreciată în egală măsură cu profesionalismul. Jurnalismul online e o școală bună, te învață să faci din fiecare câte puțin: TV, radio, presă scrisă, să fii flexibil și cel mai important, rapid în decizii și cuvinte.

Eu am luat tot ce e mai bun din jurnalism și am început să utilizez asta în comunicare și PR, pentru că știu din propria experiență care sunt așteptările și necesitățile jurnaliștilor și încerc să le anticipez. În plus, reușesc să construiesc o relație aparte cu mass-media.

Ce a fost cel mai dificil în această perioadă, ce poate a fost haios sau neobișnuit în cazul tău?

Cel mai dificil e mereu despre așteptări. O să corespundă așteptările mele cu cele ale angajatorului, oare am să fiu mulțumită și împlinită la noul job? Nu pot să le zic frici, dar probabil mai degrabă incertitudini. A fost greu la capitolul comunicare, foarte ironică situație pentru un comunicator. De la o redacție mică și confortabilă, la o multinațională. Oameni noi, responsabilități, departamente, multe întâlniri și planuri. Începuturile au fost foarte inedite, pentru că deja nu mai eram eu cea care pune întrebări, dar cea care trebuie să răspundă la ele. Dar acum, după o perioadă, pot să zic că am luat cea mai bună decizie.

Ce te-a ajutat, la început în special, să treci peste momentele dificile?

M-au ajutat oamenii din jurul meu și multă, multă răbdare. Departamentul din care fac parte este format dintr-o „echipă – rachetă”, sunt cei care mi-au oferit tot suportul în perioada de adaptare și cei care au crezut în mine și eu în ei. Suntem aparent atât de diferiți, dar ne completăm perfect, iar momentele încărcate nu sunt altceva decât niște provocări care ne fac mai buni și desigur mai uniți. Se spune că la muncă petreci mai mult timp ca acasă, de la o vreme eu pot să zic că am două case, și în ambele mă simt confortabil.

Ce te bucură cel mai mult în activitatea ta, care este procesul sau elementul care îți este cel mai aproape de suflet?

Mă bucură enorm când sunt implicată și am multe pe cap, atunci mă simt productivă, atunci mă simt utilă și asta îmi dă adrenalină. Când e mult de lucru, când sarcinile sunt la limită și sunt antrenante, asta mă motivează să mă autodepășesc și să învăț. Deși uneori îmi este dor să lenevesc.

Mereu am fost de părerea că orice ai face, trebuie să o faci cu dăruire și dedicare. În cazul meu nu doar că luni dimineață încep lucrul cu pasiune, dar am și weekend-uri în care îmi place să mă distrez la muncă, Kaufland fiind și un partener al distracției. Chiar recent am susținut proiectul „Summer fest” – cel mai mare festival de muzică din Republica Moldova – am avut o plăcere enormă.

Are de suferit viața personală atunci când te dedici cu multă abnegație muncii pe care o faci sau ele coexistă totuși?

Acum este tocmai momentul potrivit să investesc timpul și energia în ceea ce îmi place și mă reprezintă. Eu cred în ceea ce fac și mai cred că e momentul potrivit să mă dedic lucrului și creșterii mele profesionale. Experiența face mereu diferența. Încerc în același timp să petrec cât mai mult timp cu părinții și prietenii, să călătoresc și să citesc. Indiferent de volumul de muncă, cred că este foarte important să găsești un echilibru între profesional și personal. Pot să mă declar norocoasă că lucrez într-o companie care încurajează acest echilibru.

Cum e să lucrezi într-o companie internațională, ce avantaje ai?

Pentru mine este fantastic. La Kaufland mi se oferă ocazii și resurse nelimitate să învăț, să experimentez, să mă dezvolt din punct de vedere profesional. Sunt parte a unei echipe profesioniste, mai bine zis mă simt ca într-o familie și plus la toate nu am timp să mă plictisesc. Sunt înconjurată de oameni buni la tot pasul, care îmi oferă sprijinul, am șansa să interacționez cu persoane de naționalități și culturi diferite, ceea ce îmi oferă șansa nu doar să cunosc mentalități noi dar și să învăț limbi străine.

Locație: Osho

Make-up: Natalia Langa

Foto: Marin Crețu

Ținute: Fantasy by Tatiana