„Creează-ți singur fericirea” - acesta e motto-ul care o ghidează în fiecare zi pe economista și creatoarea de modă Lilia Ranogaeț. Este economist de formare și a făcut un MBA în drept - așa s-a întâmplat însă că tot ce a creat mai frumos și de succes până acum este în domeniul industriei textile, de confecții și un brand de haine cu un nume foarte misterios - Amarena Secret.

Lunar, „Portavita” coase circa 40 000 de piese vestimentare doar pentru Motivi

lilia amarenaConduc o companie care are peste 16 ani de activitate și circa 400 de angajați. La moment ei creează anumite linii de piese pentru branduri de haine scumpe: Elena Miro, Diana Gallesi, Miralba, Caroline Rohmer, Caractere, dar și pentru rețeaua de magazine Motivi – circa 40 000 de piese vestimentare lunar doar pentru ei. Compania deținătoare de brad vine cu schița, stofa și tehnologia lor – însemnând că noi facem produs LOHN. Deja am trecut la tehnologia OEM și avem deja câteva produse ale noastre, realizate și propuse acestor branduri.

De la haine monouz până la design și linii vestimentare proprii

Mă deranja că lumea pleacă, în anii 1999-2000, plecau în europa, cu foarte mulți bani împrumutați, în mare parte în niciunde. Secretara mea avea un cunoscut care era senator italian și iată că de el m-am apropiat ca să încercăm să creăm ceva acasă, la noi, pentru a stimula oamenii să rămână în țară. La început coseam haine de unică folosință, apoi făceam haine de lucru din stofe. Era totul standart, până m-am plictisit de asta și am deschis propria linie. Am început să cumpăr utilaje, însă iarăși nimeni nu mi-a zis ce și cum să iau.

amarena 1

Prima mașină de cusut costa exact cât automobilul cu care mergea

Am muncit și 16 ore pe zi, și 20 de ore pe zi. La început nimeni nu-ți arată pașii sau îți luminează drumul. Singură trebuie să mergi și să bătătorești calea, nu le poți da drumul angajaților înaintea ta – tu trebuie să le fii ghid. În 2005 am trecut de la producerea de tip Lohn la design și concept propriu, însă brandul nostru de haine a fost lansat abia în 2016. De mai bine de un an, „Portavita” îmbracă femeile în „Amarena Secret”.

VIDEO de la lansarea primei colecții a brandului Amarena Secret la Moldova Fashion Days 2016

Din toamnă vin în magazine 8 colecții de haine, categorisite după tipurile de corp

Trebuie să înțelegi ce vrea omul să poarte în sezonul viitor. Deci un producător de haine gândește cu circa un an înaintea tuturor, iar tendințele sunt stabilite chiar cu doi ani până să apară ceva pe piață. Încerc să țin totul sub control, iată de ce eu port înainte să propun cumpărătoarelor mai orice model. Femeia care poartă „Amarena Secret” este încrezătoare, nu ține cont de vârstă și nici de prejudecăți. Ideea brandului este să facă față tuturor tipurilor de corp, nu doar mărimilor.

Amarena Secret

Toată clasa fiicei de 10 ani desenează schițe pentru o eventuală nouă linie de producție

Copiii mă inspiră și mă motivează, datorită lor sunt ceea ce sunt. Am doi băiați și o fată. Băieții deja mă ajută, iar fiica, de 10 ani, este cea mai pasionată de design. Toată clasa ei desenează modele, fac schițe pentru colecția lor de școală – probabil de dragul ei voi și scoate o linie de astfel de produse. Ei sunt sinceri și primii care testează produsele.

Dacă un angajat face cu plăcere lucrul – acesta va fi și rentabil

E greu să trec peste trădare, și din partea prietenilor, și din partea clienților. Mă motivează în momentele grele oamenii cu care lucrez, ei îmi dau puteri, faptul că trebuie să mă țin de promisiunile făcute față de ei, mă face să merg mai departe. Prima întrebare pe care o punem unui eventual angajat este dacă îi place să facă ceea ce va face. Dacă îi place – va face bine și cu drag. Dacă nu – mai mult de o lună nu va rezista la întreprindere.

amarena 2

O companie verticală: de la producerea materiei prime și până la punctele de desfacere proprii

Visul meu este să creez o companie verticală, cu angajați mulțumiți, cu salariu decent și cu o locuință chiar din tinerețe. Vrem să facem hainele de o calitate înaltă, la prețuri accesibile, chiar mici. Am cercetat cum se formează stofa și cred că asta va fi următoarea etapă în ceea ce înseamnă o companie verticală – de la producerea materiei prime până la punctele de comerț în care vom vinde produsele noastre.

Alte interviuri 20+:

Natalia Colesnic, despre afacerea care a devenit stil de viață: „Nu există o limită minimă de vârstă când poți face afaceri”

Olesea Talpă, mama restaurantului „Acasă la Mama”: Acel „O zi bună” altfel e primit dacă iese din inimă (Video)