Toată lumea a privit cu gura căscată deschiderea show-ului Delia's Winter Wonderland și imaginile proiectate pe scenă, în timpul celor 3 zile de Psihedelia. Puțini știu însă că de spectacolele magice ale acestor două mari proiecte organizate la Sala Palatului din București se face responsabilă o echipă din Republica Moldova!

Deja de câteva ori echipa Deliei a apelat la serviciile echipei NRG Moldova, pentru realizarea spectacolelor grafice de pe scenă. Despre acest lucru a vorbit astăzi, în cadrul emisiunii Digital Must, Eugen Boico – coordonatorul echipei NRG Moldova:

„Azi, când concertele mari iau o anvergură imensă, e absolut OK să vezi un concert cu până la 80 de mii de oameni. Show-ul a fost bazat pe lumini și introducerea ecranelor LED. Acum, o scenă mare e construită în proporție de cca 70% din ecrane LED și e normal că partea grafică contează mult, după imagine, artist și sunet. Puțini profesioniști găsesc echilibrul și nu distrag prin grafică ceea ce se întâmplă pe scenă. Asta trebuie să completeze mesajul, să ajute spectatorul să plonjeze în atmosfera concertului. În cazul Psihedelia, grafica a jucat probabil cel mai important rost după artist și sunet.

15267831_10209692967933598_1358666766590989901_n

Cum am ajuns să lucrăm cu o echipă din România? Am fost la locul potrivit în momentul potrivit, dar și experiența din trecut ne-a ajutat foarte mult. Am făcut primul concert Carla’s Dreams încă în anul 2012, când trupa a fost populară doar în Moldova. Acela a fost, pentru noi, un challenge grafic, la Manej, unde se planifica să ajungă cam 5000 de omeni. Nu ne puteam permite ca cei care erau departe de scenă să vadă doar un artist micuț, de asta am făcut o grafică destul de revoluționară. L-am filmat în prealabil și am sincronizat ceea ce se întâmpla pe scenă cu ceea ce era arătat pe grafică, pe LED-uri: fața lui, mare. Chiar și la 100 de metri de la scenă aveai un tablou destul de apropiat. A urmat încă un concert live la Chișinău, de data asta la Dendrarium. Apoi Carla’s Dreams a avut un concert mare la Arenele Romane și ne-a invitat să lucrăm la acel concert.

digital must

Anume atunci am făcut cunoștință cu regizorul concertului – Adrian, care a regizat și Psihedelia. Experiența de la Arenele Romane l-a asigurat pe Adrian că poate conta pe noi, iar noi am observat că ne putem manifesta.

Din asta au crescut mai multe proiecte interesante: Delia’s Winter Wonderland – un proiect extrem de rapid, unde grafica a fost făcută de noi. Ideea intro-ului consta într-un fulg călător. Delia ne-a lăudat apoi pe Facebook.

Echipa noastră este destul de compactă: noi suntem 4 oameni care muncesc la proiectele vizuale: Vasile Luchian (grafician 3D, care pregătește majoritatea materialului), Victor Stăvilă (un coleg din echipa Publicis, un art-director al proiectelor), Natalia Plitoc (managerul proiectului) și eu. Nu utilizăm doar content creat de noi, ci mai și procurăm de pe site-uri specializate.

Psihedelia a fost cel mai mare examen pentru noi, pentru că aveam doar o lună la dispoziție. A fost un show extrem de important pentru Delia – un gen de Opus magnum de până acum.

Pot să zic că a fost cel mai frumos show organizat vreodată de către un artist român. Au fost 3 zile de spectacol, sala având capacitatea de cca 4000 de spectatori. Având o importanță atât de mare, Delia a fost foarte exigentă la capitolul concept, organizarea scenei, structurarea pieselor, livrarea pieselor, atmosfera la fiecare piesă. Asta a necesitat destul timp. Dar sub presiune, am făcut cel mai frumos lucru din câte puteam să facem.

Unele piese aveau dansuri cu foarte mulți figuranți: până la 40 de oameni pe scenă. Având desfășurătorul în față, veneam cu un concept grafic pentru fiecare piesă. Unele concepte doar ilustrau ce se întâmplă în piesă. Dar am avut și metafore.

Had an amazing time last week! #greatvisuals #psihedelia @instadelia

A post shared by Alex Tanasa (@alextanasa) on

Colaborarea cu Delia a fost un caz rar de combinare a unei idei de afacere cu o pasiune. Azi, vizualurile sunt un element-cheie într-un show sănătos. Sunt puțini „jucători” pe piața Moldovei, dar și pe piața României. Există o nișă unde ne putem manifesta cu investiții relativ modeste. Dar este și o pasiune care vine dintr-o transformare a mea. Am fost DJ un timp, îmi plăcea să fiu DJ până la un moment dat, când m-am săturat. Cu cât e mai mare publicul, cu atât e mai greu să faci conexiune cu oamenii. Dar eu am evoluat în vizual. Mă simt mai bine să livrez un show împreună cu artistul de pe scenă.

După ce am văzut acest show cu echipa, am zis că trebuie să depunem toate eforturile pentru a-l aduce la Chișinău. Palatul Național nu e suficient de mare pentru toț fanii Delia din Moldova, dar căutăm posibilitatea organizării unui eveniment de acest gen la Chișinău.

17191364_1260736940688074_4491598968932403177_n

Eurovisionul este un proiect de alt gen. În conceptul Deliei a existat foarte multă spontaneitate, în special în lucrul nostru. A fost posibilă mixarea în timp real a mai multor elemente din video. Lucram live din spatele scenei. A fost și pentru noi un concert live, noi lucram împreună cu toți artiștii de pe scenă. Eurovisionul e un proiect televizat, care nu permite nicio deviere de la un scenariu strict stabilit. Nivelul de rigoare este mult mai înalt acolo. Dar noi suntem pasionați de performanțe live, asta e cel mai frumos lucru: să jonglezi cu elementele, în funcție de emoțiile publicului.

17098413_1260946614000440_8573588790787307104_nA fost un concert complicat pentru toți, inclusiv pentru Delia. Al treilea show a fost cel mai feeric din toate și noi am susținut emoțiile publicului prin vizualuri.

Am afișat mai multe jungle, mai multe ambianțe fantastice, din natură. Unele au fost reale, altele – inspirate din Avatar, de exemplu. Publicul a călătorit prin diverse dimensiuni. Dar am avut și contraste, ambianțe complet diferite, care țineau oamenii surprinși timp de 90 de minute non-stop.

Delia, ca și artist, este inima întregului proces, este sursa de energie pentru toți. Am văzut puțini oameni care să fie atât de pasionați de ceea ce fac. Fiind un artist obsedat să ofere show inedit spectatorilor, a fost extrem de deschisă cu toată lumea. Se implica în tot și era deschisă la comentarii. La Carla’s Dreams e același lucru. A fost o atmosferă solicitantă, dar deschisă pentru sugestii.

Delia este o persoană care muncește foarte mult. Pe mine asta m-a impresionat cel mai mult în momentul când am cunoscut-o dincolo de culise. E o persoană extrem de muncitoare și talentată. Nu știu dacă ați văzut live-urile ei și cum cântă la instrumente muzicale. Presupun că are un auz perfect. În clipuri asta nu se vede” – a declarat Eugen Boico, la Digital Must.

Urmăriți emisiunea completă:

DigitalMust 16 martieDigitalMUST cu Eugen Boico

PsiheDelia : Un concert „desenat” de echipa NRG Moldova

Posted by Agora.md on 16 Martie 2017

Foto: Instagram, Facebook/Koss Photography

Distribuie articolul: