Calitatea alimentelor pe care le consumăm este una dintre cele mai abordate probleme în societatea modernă. Disputele devin și mai aprinse atunci când vine vorba despre ce mâncare consumă copiii la școală sau la grădiniță. Deși, în teorie, alimentele care ajung pe mesele cantinelor școlare ar trebui să-i convingă pe cei mici să adopte un stil de viaţă sănătos, realitatea pare a fi departe de opțiunile idealiste.

Așa se face că meniurile care ar trebui să fie bogate în fructe și legume și sărace în carbohidrați, sunt de fapt cam atât de sănătoase cât limita financiară impusă de stat, menționează AGORA.md.

Multe cantine şcolare, dar şi cele din cadrul grădinițelor din Republica Moldova nu au fost reparate de ani buni şi nici investiții în dotări nu au fost făcute. O altă problemă cu care se confruntă instituţiile de învăţământ este lipsa acută de bucătari.

De la cantinele clasice – la bufet suedez

În capitală se înregistrează cea mai diversificată organizare a alimentaţiei elevilor. În timp ce unele instituții de învățământ apelează la servicii de catering, altele la modelul combinatelor şcolăreşti, care presupune pregătirea mâncării de către întreprinderile de stat de alimentaţie publică, cu livrare în instituţiile de învăţământ. Din anul  2012 mai multe şcoli din municipiu implementează modelul „bufet suedez”, adică fiecare elev are posibilitatea să aleagă ce și cât dorește să mănânce.

În anul 2015 în instituțiile de învățământ din țară s-a atestat un consum excesiv de crupe, paste făinoase, făină de grâu și ulei de floarea soarelui. La organizarea alimentaţiei în şcoli influenţează negativ şi lipsa condiţiilor de păstrare a produselor alimentare, deficitul de utilaj tehnologic de bucătărie sau utilizarea unuia învechit şi neorganizarea instruirilor pentru personal.

Acum trei ani, în urma mai multor presiuni din partea unor părinți îngrijorați, Ministerul Sănătății a modificat meniurile din instituţiile de învățământ. Atunci au fost excluse mai multe produse, inclusiv mezelurile și produsele care conțin prea multă grăsime sau zahăr.

Situația în lume

Compania Sweet Green a realizat un studiu care arată cauzele apariţiei obezităţii la copii și felul în care cantinele școlare se implică în dezvoltarea sănătoasă a copiilor în întreaga lume. Cercetarea arată o diferenţă foarte mare între meniurile din Spania, Italia, Ucraina, Grecia și Finlanda, unde elevii consumă zilnic necesarul de legume și fructe, și cele din Marea Britanie și Statele Unite, unde copiii consumă alimente bogate în grăsimi și foarte multe dulciuri.

Mai multe țări din Europa, precum Belgia, Olanda, Norvegia și Danemarca, nu au un sistem obligatoriu de cantine în școli. În unele țări, cu excepţia Finlandei, în școli le permit copiilor să aducă propriile lor dejunuri.

Franţa a introdus meniuri școlare stricte, ce includ produse „bio” în proporţie de cel puţin 20%. De asemenea, au fost incluse legumele proaspete în locul celor prăjite, iar carnea de porc a fost restricţionată și a fost introdus intens peștele, care este mult mai bogat în vitamine. La capitolul desert s-a renunţat total la creme și budinci bogate în zahăr. Elevii primesc fie diverse sortimente de brânză sau fructe.

Ce spun medicii?

„Zahărul și sarea în exces nu fac bine pentru sănătatea omului. Mai ales în timpurile noastre când zahărul se regăsește în toate produsele alimentare pentru a-i îmbunătăți gustul. Zahărul poate fi un izvor de energie, dar trebuie să existe limite. Altfel apar probleme precum obezitatea. Este nevoie ca pancreasul să elimine cantitatea suficientă de insulină pentru a dilua zaharul din sânge. Dacă nu se face față, copiii se pot pomeni cu diabet zaharat de tip 2”, a explicat pentru AGORA, dietologul Dina Stratan.

Medicul precizează că în condițiile în care proteinele și grăsimile au un loc extrem de important în creșterea unui organism sănătos, meniurile școlare ar trebuie să fie întocmite având la bază anume aceste principii:

„Pentru copii proteinele și grăsimile au un rol foarte important. Și glucidele sunt importante, dar într-o măsură mai mică. Copiii au nevoie de toată paleta de alimente care le va asigura buna funcționare a organismelor. Din păcate nu în toate instituțiile de învățământ se respectă aceste principii. Menționez că pe măsură ce cresc, nevoile alimentare ale copiilor cresc și ele. Pentru o creștere sănătoasă cei mici au nevoie de o dietă echilibrată, cu alimente din toate cele 4 grupe – legume și fructe, produse din cereale, lactate și carne”.

Nutriționista Maria-Victoria Racu a declarat pentru AGORA că, potrivit cerințelor,  meniurile școlare sunt alcătuite de personalul medical din instituție, apoi sunt aprobate de director și transmise Centrelor de Sănătate Publică teritoriale pentru a fi coordonate.

„În prezent este aprobat și pus în funcțiune un ghid cu recomandări practice pentru promovarea unui regim alimentar sănătos în toate instituțiile de învățământ din țară. Conform acestuia, copiii trebuie să beneficieze de o alimentație diversificată, fără abuz de grăsimi saturate și zahăr. De asemenea, se încurajează reducerea cantității de sare în produsele livrate copiilor. În meniul acestora trebuie incluse obligator fructele proaspete sau de sezon, legumele proaspete și în calitate de garnituri, lactatele nedegresate, cerealele (de preferință cele integrale), carnea, peștele (de cel puțin de 2 ori pe săptămână). Cantitatea acestora depinde de vârsta copiilor și trebuie introdusă în meniu în conformitate cu normele stipulate în legislație” , a spus Racu.

Sistemul de alimentație publică din Republica Moldova este diferit de cel din statele europene, atât în grădinițe, școli, cât și în alte instituții de stat sau bistrouri. În același timp, nu ne sunt deloc străine cazuri de intoxicație în masă înregistrate în instituții de învățământ sau restaurante de la noi. Un caz recent pe care ni-l amintim este cel înregistrat acum trei luni, când la o grădiniță din sectorul Ciocana din Capitală s-ar fi adus pește infestat cu viermi și pâine cu o porție de păcură în ea. Ce facem ca să fim siguri de ceea ce mâncăm? De ce avem mai multă siguranță în unele instituții decât în altele? Încercăm să aflăm răspunsurile la aceste întrebări, dar și să găsim soluții la ultima ediție ON&OFF the Record.

„ON&OFF the record” este organizat de Agora.md în parteneriat cu Youth Association ASIST. Acest eveniment este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK aid și implementat de Internews in Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.

Sursa: AGORA

Foto: Cotidianul.md

Distribuie articolul: