Industria modei nu are puterea să ducă în spate un univers, dar cam asta ar trebui să facă dacă s-ar găsi teren pentru bijuterii cel puțin asemănătoare cu ceea ce creează Lucienne Buga. Cum arată un suflet îmbrăcat în aur sau în os? Sună imposibil, dar se poate întâmpla, dacă o lași pe Lucienne față în față cu acestea. Mânuiește cu cea mai mare delicatețe materia din natură ca să vorbească în limbajul bijuteriei contemporane. Ea este creatoarea din Moldova care transformă gâzele, florile și însăși viața în inele, cercei și alte accesorii, atât de iubite mai ales de femei.  „Înainte ca să fac o colecție, îmi fac timp special pentru asta. Mă gândesc la concept, denumire și la ceea ce vreau să îi zic întregii omeniri. Una din preferatele mele colecții este „Sufletul” din 2016. Bijuteriile sunt făcute din os și foiță de aur. Ca imagine a servit sufletul unui copil și al unui om fără adăpost. Astfel am dorit să exprim mesajul că sufletul este independent de statutul economic, vârstă, gen, etnie și vin cu o întrebare către public: „Cât de des v-ați simțit în suflet copil fiind matur și cât de des ați fost un suflet fără adăpost având de toate? Intenționat am folosit osul pentru că nu putrezește, iar aurul pentru că nu dispare și care, la fel ca sufletul, este veșnic”, ne povestește Lucienne.

Bijuteriile create de Lucienne nu au valoarea efemeră și superficială pe care am obișnuit să o observăm la gâtul sau pe degetul oamenilor ce caută în accesorii elixirul frumuseții ori reflexia statutului lor social. 

„Bijuteria Contemporană este în primul rând Artă. Există diferență între bijuteria creată de Autor și cea comercială. Publicul care optează pentru bijuteria contemporană e destul de restrâns, în același timp curajos, căci poartă ceva ce îl diferențiază de cei din jur printr-o creație artistică. Bijuteria contemporană a apărut, mai mult sau mai puțin, prin anii 70. Binecunoscutul artist și curator Juan Riusech, creator de bijuterie contemporană, ne spune că bijuteria ca artă reprezintă o nouă formă de a face bijuterie și de a face artă.”

Creatorii de bijuterie contemporană sunt plămădiți dintr-un aluat ce nu poate fi înghițit de oricine. E un aluat complex, poate puțin ciudat pentru unii. 

„Bijuteria contemporană se definește prin materialele folosite (care ar putea fi lemn, hârtie,os ,sticlă, metal, pietre etc.), recurgând la tehnici mai noi sau mai clasice și transpunând în primul rând emoția trăită de Autor, emoție care prezentată publicului sub forma unei bijuterii.”

Natura este o sursă puternică de inspirație. Sunt atrasă de formele bizare care ascund ceva și îți cer să fie descifrate, de formele asimetrice ce arată mișcare, viață. Îmi plac formele curgătoare, materialele ce au amprenta unei vieți și poartă amintirea a ceva ce a fost cândva viu sau are o poveste. Experimentez în fiecare an cu un material nou. Am folosit rășina epoxidică, piele, beton , metal, pietre, oase. Îmi place mult să creez combinații de material care exprimă un contrast: piele cu pietre (ceea ce presupune combinația moale – dur) sau os cu foiță de aur (combinația brutal -fin), și altele.

La cât de complexă este bijuteria contemporană, fără să vreau, mi se conturează în cap imaginea unui autor în pantaloni și „cu mușchi”. Știind ce fel de materiale se folosescîmi imaginez un bărbat vânjos bătând fierul, găurind pielea sau șlefuind cu putere osul. 

„În lume, 70% din cei ce fac Bijuterie Contemporană sunt femei. Există utilaje speciale, care te ajută să faci din această meserie o plăcere, fără să depui un efort care în alte condiții ar fi unul extraordinar. Este o meserie pe care în primul rând trebuie să o accepți, trebuie să îți placă, astfel încât să ai grjă la tot ce faci. Recunosc, în proces mi se întâmplă multe. M-am lovit cu ciocanul peste degete, se întâmplă să le frig cu ceva fierbinte sau chiar să scap un instrument greu peste picior. Eu am absolvit Facultatea de Farmacie și Medicină la Cluj Napoca, de specialitate fiind farmacist. Am două masterate în economie și sănătate publică. Pentru a mă apropia mai mult de ocupația mea de autor-designer în bijuterie contemporană, am studiat la Colegiul Tehnic „MondoStudArt” din Chișinău, am făcut școala de bijuterie contemporană „Assamblage” din București, am urmat cursul „Alchimia” la FLorența, am participat la Worck shop la Ruudt Peter , Amsterdam , iar la Barcelona am cercetat tainele porțelanului. ”

Impresionant, nu-i așa? Și mai mult impresionează mesajele codificate, bine dosite în fiecare milimetru de bijuterie. 

„În colecția „Născut din inimă de fluture, 2017”, cu bijuterii confecționate din os, foiță de aur și perle, mi-am turnat gândul la copiii mei care sunt deja mari și gândul la mama mea care nu mai este în viață. De ce anume o inimă de fluture? Pentru că suntem născuți dintr-un sentiment frumos și fiind mamă doresc să realizez o protecție țesând pe cât e posibil un cocon fin din mătase.”

În colecția „Cloșca cu puii de aur” din 2017, am transpus ideea că omul parcurge trei etape importante în viață: Nașterea, Iubirea și Moartea – traseu parcurs de suflet, izvorât din Oul Cosmic, ce stă la baza tuturor credințelor popoarelor din lume. Cloșca simbolizeaza „Mater Terra” – Pământul- Mamă, ce asigură încolțirea semințelor și Procreația în sine.”

Așa se face că purtând un inel pe deget de exemplu, semnat de Lucienne Buga, ajungem să purtăm de fapt un cosmos de semnificații, atât de delicat împletit în aur, os, metal, piele sau orice alt material îmblânzit de Autoare. Tu te-ai încumeta să îi fii gazdă? Vezi mai multe lucrări pe facebook.com/Luciennes-jewelry.

Citește și: Ea crează bijuterii care tratează! Cunoaște-o pe Viorica Josu și află tendințele anului 2016 în materie de accesorii