Ultimul lucru la care s-a gândit tânărul sculptor, Pavel Obreja,  în momentul în care șlefuia statuile ce întruchipează îndrăgostiții, a fost că opera sa va fi considerată o lucrare sexistă, umilitoare pentru reprezentantele sexului frumos. Așa se face că sculptura constituită din două elemente, un „el” și o „ea”, declarată de unii „monument al îndrăgostiților”, a fost făcută praf de feministe. Potrivit lor, femeia apare în ipostaza în care se înjosește în fața bărbatului, aleargă în vârful degetelor, cuminte și servilă, la întâlnirea cu acesta. Feministele cred că este pusă sub lovitură demnitatea femeii. Ce are de spus, însă, creatorul? Vă spunem mai jos. 

„Este o secvență dintr-o scenă de întâlnire a doi îndrăgostiți, un stop cadru, 2 secunde de până la momentul mult așteptat de ambii. Ambii tineri fac acest lucru benevol, el așteaptă ora fixă, ea a acceptat întâlnirea și vrea să-l surprindă, simțindu-se liberă și permițându-și să se descalțe de pantofi pentru a nu fi auzită de băiat. În plus, e cam dificil să te deplasezi pe pietonală în pantofi cu toc.

El a crezut că ea întârzie, dar în realitate nu este așa. Deci avem un grup sculptural care reprezintă acest sentiment plăcut, acei fluturași în stomac de care știu toți care au trecut prin asemenea momente și nu poate transmite alt mesaj decât cel al dragostei. Mesajul se adresează cu precădere tinerilor. Viața este scurtă, trebuie să creăm familii și cum să înceapă totul altfel decât așa…cu întâlniri romantice, pline de emoții pozitive?”

Ce crede Pavel Obreja despre acuzațiile lansate? Și aici credem că e potrivit să specificăm ce înseamnă „sexism”. Potrivit DEX, prin „sexism” se subînțelege „discriminare sexuală care funcționează, de regulă, în defavoarea femeilor și în favoarea bărbaților, la nivel individual, dar și instituțional.”

„E o provocare, să aibă lumea ce discuta. Am zis mai devreme, îndrăgostiții fac acest pas benevol. Ea putea nici să nu vină la întâlnire și atunci era mai grav. Oamenii interpretează lucrurile așa cum vor ei, cum le convine. Îmi pare că unii confundă iubirea cu sexismul.”

Citește și: Pe strada pietonală din Chișinău au fost instalate două statui, care reprezintă îndrăgostiții

Mai multe femei s-au arătat deranjate și de faptul că femeia s-a chitit ca la carte, ca să pară cât mai sexy, cât mai senzuală, deci efectiv ca să îl îmbrobodească pe bărbat, apelând în acest scop la tot arsenalul ei cu trucuri de frumusețe. A lepădat și sutienul doar ca să fie mai atrăgătoare în ochii masculului. L-am întrebat pe Pavel care este adevărul și la acest capitol.

„Tânăra poartă sutien, dar unul minimalist. Sunt și din astea. Și apoi, multe fete nu poartă sutien în ziua de astăzi, iar eu chiar nu văd aici nicio problemă.”

Dar de ce femeia „aleargă” la bărbat și nu invers?

„Nu e o regulă, nu am ținut să o transform într-o regulă. Putea să se întâmple și invers. Am mai zis, fata se juca ușor cu bărbatul îndrăgostit. A vrut să îl facă să creadă că întârzie.”

Trebuie să menționăm că în apărarea sculptorului au sărit mai multe persoane publice – regizorul Viorel Mardare, consilierul de imagine Cristian Saulea, autoarea și psihologul Angela Stafii. Ultima a adus câteva argumente pentru care tânăra îndrăgostită poate fi considerată o întruchipare a independenței, și anume: „Vine când vrea ea, deci are putere de decizie personală. Umblă fără pantofi dacă așa vrea ea. Faptul că are pantofi cu tocuri înseamnă că ea lucrează într-o corporație cel puțin, deci tot normal cu cariera.”

Mai vedeți și replica dată feministelor de către bloggerița Ionela Hadârcă: Ionela Hadârcă dedică o poezie comentariilor legate de statuile de pe strada pietonală