La 17 kilometri de Chișinău, în comuna Ciorescu, Natalia Melnic și fiica sa, Ecaterina Grigor, asigură 30 de angajați cu locuri de muncă.

Mama și fiica gestionează o fabrică de haine în care se creează ținute rafinate, în același timp îndrăznețe. Sekana 3

Aici lucrez de 17 ani. Îmi place aici, căci aproape sunt casa, școala și grădinița. E foarte bine”, ne-a mărturisit Natalia Roibu, cusătoreasă la fabrică.

Natalia Melnic și Ecaterina Grigor, prin intermediul Proiectului de Competitivitate din Moldova, au beneficiat de suportul agenției USAID și al Guvernului Suediei ca să dezvolte două branduri excepționale: Sekana și Katya Gri. Brandul „Sekana” este cunoscut, printre altele, pentru costumul pe care prima doamnă, Margareta Timofti, l-a purtat la întâlnirea oficială cu Barack și Michelle Obama. 

Nicolae-Timofti-Margareta-Timofti-Obama

„Pe Margareta Timofti am îmbrăcat-o pentru Fashion Show, o persoană foarte plăcută. După asta, dumneaei l-a purtat la întâlnirea cu Barack Obama. Nu știam, am fost foarte surprinse să aflăm că anume pentru asta l-am cusut. Este mica noastră mândrie”, recunoaște fondatoarea brandului Sekana.

Sekana 8

Brandul Katya Gri este creația Ecaterinei Grigor, fiica fondatoarei brandului Sekana.

„Noi lucrăm mai bine de 25 ani. În anul 2012 ne-am implicat în proiectul „Din inimă”, iar USAID și Guvernul Suediei ne susțin în permanență de atunci. Le suntem foarte recunoscătoare. Astăzi noi exportăm, cifra ajungând la 7 procente. Celelalte ținute sunt pentru uz intern. Sperăm că cifra exportului va fi în continuă creștere. În februarie am participat la expoziția Indie Faces Pop-Up event din Londra. Am revenit recent din Kazahstan unde am găsit noi clienți”, se arată recunoscătoare Ecaterina Grigor.

Sekana 1

„Grație proiectului USAID noi participăm la multe expoziții, apar noi parteneri. În cadrul proiectului ni s-a făcut rebranding. Sekana altădată era cunoscută ca „Natalie”. Cu noul nume, „Sekana”, suntem pe piață de 10 ani, uimim oamenii cu noi modele, calitate și un număr limitat de exemplare pentru o ținută”, ne-a relatat Natalia Melnic.

 Acum câteva zile, în ospeție la cocheta lor fabrică, au venit noile ambasadoare ale brandului Din Inimă – reprezentanta USAID în Moldova Karen Hilliard și Excelența Sa, Ambasadoarea Suediei la Chișinău Signe Burgstaller. Doamnele au fost primele care au reușit să vadă ținutele ce vor străluci pe podiumul celui mai așteptat eveniment din industria fashion al țării noastre – Moldova Fashion Days. Ne grăbim să vi le arătăm și vouă.

„Cât de delicate sunt, îmi văd fiica îmbrăcată în ele. Aaah, sunt culorile Suediei!” au exclamat ambasadoarele brandului „Din inimă”.

Sekana 7

Deloc surprinzător, diplomatele au găsit ținute pe placul lor. 

 „Îmi este foarte comod în el, mi se potrivește foarte bine, în plus are o culoare frumoasă. Îmi place foarte mult”, s-a referit la un palton de culoarea cerului Signe Burgstaller, Excelența Sa, Ambasadoarea Suediei la Chișinău .

 Ne-am concentrat cu Proiectul de competitivitate asupra sectoarelor economice care ar putea aduce bunăstarea în țară, și anume prin intermediul exporturilor. Industria modei este unul din aceste sectoare. Lucrăm în acest domeniu din 2005. La acea vreme, în Moldova se cosea doar și se tăia. Astăzi, aici se face design și marketing de sine-stătător, astfel încât valoarea lucrărilor s-a dublat, ba chiar s-a triplat. Au apărut locuri de muncă, în special pentru femei. Cunoaștem că 23 mii de oameni, dintre care 90 la sută femei, sunt angajați în industria modei. Aceste munci sunt curate, sigure și le oferă posibilitatea femeilor de a rămâne în satele lor. În plus, sunt frumoase creațiile. Eu sunt încântată. Cumpăr tot mai multe ținute create în Moldova. Pantofii mei preferați sunt creați în Moldova, simt că Sekana e următoarea pe lista preferințelor mele”, ne-a comunicat Karen Hilliard, reprezentanta USAID în Moldova.

 Observ unicitatea și ar trebui să vă simțiți toți foarte mândri de ceea ce se creează aici. Atunci când ținutele create în Moldova apar în alte orașe ale lumii, la evenimente fashion, poți spune: „A! Sunt din Moldova!”, a mai adăugat ambasadoarea Suediei. 

Unul din succesele înregistrate de industria modei din Moldova este crearea brandului de țară al industriei ușoare „Din inimă”, sub umbrela căruia se regăsesc peste 60 de branduri. Veți putea admira colecțiile de primăvară-vară create de 35 de designeri autohtoni la evenimentul Moldova Fashion Days, pe 25 și 26 martie.

„Zece ediții am tot lucrat la îmbunătățirea evenimentului, iluminarea podiumului a fost una din provocări. La această ediție încercăm să îmbunătățim lumina podiumului, să vină de sus și nu direcționată. Până acum era pe lateral și din față, trebuie să vină de sus în jos, era un pic greu tehnic de realizat. Vom avea 35 de designeri, inclusiv și noi, designeri care se reinventează în acest sezon. Toată ediția este în verde, culoarea anului 2017 de la Panton, se numește „greenery”, veți vedea tendințele coloristice în forme și culori de la designerii autohtoni”, sunt detaliile pe care ni le-a dezvăluit Doina Nistor, Director, Proiectul de Competitivitate din Moldova.

Vă așteptăm la Moldova Fashion days, pe 25-26 martie, va fi fun, cea mai tare petrecere de modă din acest an”, a mai adăugat Doina Nistor.

„Din inimă Moldova Fashion Days” a ajuns la a 11-ea ediție. De această dată, pe podium vor defila modele profesioniste, iar printre designeri se vor regăsi nume apreciate și în Marea Britanie, Franța, China, Danemarca, Cehia și România.   

P