În urmă cu zece ani, Albina Caţ a devenit mamă. După o săptămână petrecută alături de fetiţă, a înţeles că ar vrea să ştie mai multe despre educarea corectă a copiilor, chiar din primele zile de viață. A început să caute o metodă potrivită gândirii ei și a descoperit că sistemul din Republica Moldova nu oferă o metodologie pentru educarea timpurie a copiilor. După multe căutări Albina a dat peste metoda Montessori, care se potrivea principiilor sale.

După şase ani de studii, Albina a pus baza primei Şcoli Montessori în Chişinău.

 „Când apare un copil pe lume, părintele trebuie să ştie ce să facă cu el”

Albina a început să studieze metoda Montessori din internet, dar a căutat şi cursuri specializate. Educaţia copilului a devenit cea mai mare provocare în viaţa ei, de aceea a ales să facă o a doua facultate. Tânăra mămică a plecat la Moscova pentru a învăţa psihologia copilului şi a face cursuri specializate în pedagogia Montessori.  În urmă cu patru ani, Albina a devenit mamă pentru a doua oară, iar atunci deja avea în spate pregătirea şi experienţa necesare pentru a-şi educa fiica din primele zile de viaţă. „Această metodă era potrivită felului meu de a gândi şi dorinţei de a-mi educa şi dezvolta copilului, iar cel mai important lucru era că Montessori are metode prin care copilul se dezvoltă ca individualitate. Eu consider că anume din primele zile de viaţă se pune temelia în educarea şi dezvoltarea copilului, iar pedagogia Montessori are toate principiile care arată cum să faci corect aceste lucruri. Este foarte important ca maturii să ştie ce să facă atunci când pe lume a venit un copil. Pentru că la baza educaţiei stă comportamentul nostru şi trebuie să ştim exact cum să ne comportăm.”
Lecţii la  

Şase ani de studii în Rusia, pentru a deschide şcoala Montessori

După ce şi-a educat ambii copii aplicând metoda Montessori, Albina şi-a dorit să împărtăşească experienţa ei şi cu alte mame. În urmă cu un an şi jumătate a deschis prima Şcoală de Dezvoltare Timpurie după Metoda Montessori din Chişinău. „Am ales în mod intenţionat să fac psihologia copilului, pentru a înţelege de ce copiii se comportă într-un fel sau altul, apoi, alţi doi ani am învăţat şi pedagogia Montessori. Nu este suficient  să citeşti o carte sau să te informezi pe internet, de aceea este obligatoriu să faci aceste cursuri ca să înţelegi cum să te comporţi cu fiecare vârstă în parte, câţi copii să fie într-o grupă şi cum să nu-i supraoboseşti pe cei mici.”

Lecţii la Şcoala Montessori
Singură împotriva Ministerului Educaţiei

Prima profesie a Albinei este de contabil, dar mereu şi-a dorit să fie profesoară sau educatoare. Atunci când a decis să deschidă Şcoala Montessori, a încercat să colaboreze cu Ministerul Educaţiei, dar reprezentanţii instituţiei nici n-au vrut să audă de această metodă. „Am încercat să bat pe la uşile tuturor ministerelor posibile, iar când a venit momentul să înregistrez şcoala, birocraţii de la ministere îmi spuneau că nici n-au auzit de o asemenea metodologie. Alţii îmi spuneau că ştiu de aceste metode, dar nu acceptă altceva decât ceea ce este stabilit de stat. Atunci mi-au spus că dacă vreau, pot să deschid această şcoală, dar fără susţinerea lor.”

Lecţiile la Şcoala Montessori
 
Soţul a fost mereu alături de ea

După şase ani de studii şi zeci de refuzuri din partea statului, Albina a găsit un singur aliat – soţul. El a susţinut-o moral şi financiar în realizarea visului ei. „Tot ceea ce am făcut se datorează muncii şi investiţiei familiei noastre, în mare parte susţinerii pe care am avut-o din partea soţului. Chiar dacă a fost un drum greu, soţul a fost alături de mine de la bun început, el a înţeles că această metodă oferă nişte rezultate minunate în educarea copiilor, a văzut acest succes pe propriii noştri copii. Mi-era milă de faptul că copiii din străinătate pot să se dezvolte alt fel, să fie priviţi ca individualitate, iar ai noştri nu au aşa posibilitate. Din acest acest motiv am vrut să aduc această metodă şi la noi.”

Lecţii la Şcoala Montessori
Are doi copii acasă şi câteva sute la centru

Într-un final, Albina a reuşit să deschidă centrul de dezvoltare timpurie pentru copii. Deşi este şefa acestei şcoli, este şi profesoara celor mici. Zilnic, femeia are câte trei grupe de copii cu vârste diferite. Chiar dacă cei mici sunt adevărate „maşini de absorbţie a energiei”, Albina a învăţat cum să se energizeze şi ea de la ei. „Eu atât de mult iubesc copiii, încât munca alături de ei este o adevărată plăcere, noi facem schimb de energii, mă alimentez de la ei. La toată lumea spun că copiii, cu cât cresc, necesită mai multă atenţie, în cazul meu a oferi mai mult, nu înseamnă şi mai greu. Copiii mei au fost educaţi după sistemul Montessori, ceea ce-mi oferă acum mai multă libertate, pentru că fetele mele sunt independente şi sigure pe ele. Acest lucru mi-l demonstrează prin reuşitele pe care le au şi deciziile pe care le iau, ele ştiu exact ce vor să facă şi cum să facă, pot cere ajutorul doar atunci când nu se descurcă singurele.”

Albina Caţ împreună cu copiii
„Businessul poate fi comparat cu naşterea şi educarea copilului”

 Albina ştia din experienţa de contabil că o afacere necesită răbdare, timp şi investiţii. În doi ani de existenţă a şcolii a reuşit să nu depindă financiar de soţul ei. „Businessul este ca un copil, în primii doi ani de viaţă trebuie doar să investeşti în el. În primul an de viaţă al copilului îl înveţi să stea, să meargă, să vorbească, obiceiurile elementare. În cel de-al doilea an, copilul este un pic mai stabil, dar tot are nevoie mereu de părinte. Iată businessul nostru este în cel de-al doilea an şi, de aceea, nu pot spune că avem venituri mari, dar este sigur că deja nu sunt întreţinută de soţ. Dar ideea de a face această şcoală n-a pornit de la faptul ca să facem bani, eu pur şi simplu mi-am dorit enorm de mult să aplic această metodă la noi în ţară. Părinţii care vin cu copii la noi, sunt mulţumiţi şi asta o demonstrează prin faptul că cei care au venit în primul an, continuă să vină şi în acest an.”

Şcoala Montessori este un sistem pedagogic înfiinţat în 1907 de Maria Montessori, medic şi pedagog italian care se ocupa cu educarea copiilor foarte mici. „Trebuie să ajutăm copilul să acţioneze singur, să voiasca singur, să gândească singur; aceasta este arta celor ce aspiră să slujească spiritul” – era crezul celei care a pus baza acestei metode. Principiul de bază al metodei Montessori este autoeducarea și aplicarea celor învățate direct, nemediat. În şcolile în care se practică această metodă grupele educaționale acoperă 3 ani, spre exemplu: grupa 0-3;  3-5 ani, sau 6-9, sau 7-10. Aici copii sunt încurajaţi să ia mereu decizii proprii pe care să le respecte.