Știm că femeile sunt dependente de ciocolată, dulciuri și alte lucruri nesănătoase, mai ales când ne simțim nefericite, singure și prost dispuse. Ceea ce nu știm însă, de fiecare dată când ajungem în asemenea situații, este cum să le evităm. Psihologul Rodica Rudei vine cu câteva sfaturi pentru a depăși zilele când mâncarea devine un drog. Lupta cu kilogramele în plus și tentația de a mânca mai mult decât se cuvine sunt vechi de când lumea. Explicația științifică este următoarea: o femeie este predispusă cu 50% mai mult decât un bărbat spre acumularea kilogramelor în plus, ca să deţină rezervele de substanțe necesare pentru a purta cu succes sarcinile. Însă acesta nu este un motiv ca să ne lăsăm „duse de val”, chiar dacă planificăm să avem copii. Kilogramele în plus cel mai adesea nu sunt o rezervă, ci o problemă.

Stresul – cauza kilogramelor în plus

Una din cauzele acumulării grăsimii în jurul taliei, pe fese sau pe șolduri este de natură psihologică şi poartă denumirea de stres. O femeie este mai predispusă stresului decât un bărbat. În situaţii dificile, o reprezentantă a sexului frumos rareori recurge la alcool și țigări, ci mai degrabă deschide frigiderul și se consolează cu „ceva bunișor”.

Creierul bărbaților produce cu 50% mai multă serotonină („hormonul fericirii”, la eliberarea căruia în organism contribuie ciocolata, bananele, alte produse) decât cel al femeilor. Iată de ce numărul femeilor care se confruntă cu starea de depresie și anxietate este mai mare.  

„Stresul pentru cineva e un mic eșec, iar pentru altcineva poate fi un un grav accident. Stresul este un răspuns normal la o reacție anormală. Într-o situație stresantă, ce face creierul nostru? Trimite niște semnale unor glande, ca să secrete anumiți hormoni pentru ca organismul să facă față acestei situații. Astfel, organismul nostru are reacții inconștiente și conștiente, cum ar fi mâncatul pe fond emoțional”, explică dr. Rudei.

Dar lucrurile nu sunt atât de grave. Experta noastră în psihologie ne propune câteva soluţii pentru depășirea acestor situații:

Gestionarea emoțiilor
Trebuie să controlăm mediul. Nu te înconjura cu mâncare, nu ține ciocolată în sertar. Nu căuta scuze pentru a te justifica atunci când mănânci ceva nesănătos. Schimbă locul unde iei masa de obicei, nu mai mânca la bucătărie, mergi în altă cameră.

Rupe legătura!

Pur și simplu, spune NU. Consumă alimente sănătoase, care contribuie la menținerea frumuseţii tale, nu la distrugerea ei. Pe lângă banane și ciocolată, se recomandă să nu uiţi de dovleac și carnea de curcan. Mănâncă alimente bogate în carbohidrați, dar nu face abuz de ele.

Cum să eviţi îngrășarea în timpul stresului

1. Nu permite stresului să îți guverneze viața! De multe ori ne complacem în situația de victime – astfel, ne găsim justificări pentru excesele alimentare. O femeie care se iubește, ține și la corpul său. Ai grijă de corpul tău, pentru că acesta este unicul spațiu în care vei fi nevoită să trăiești toată viața fără dreptul de a-l schimba dacă se deteriorează.

2. În momentele în care te simți tentată să mănânci prea mult, înlocuiește această deprindere cu ceva mult mai relaxant și util. Vizionează un videoclip sau joacă-te cu pisica. Comunică cu cineva sau scrie în agendă. Dansează sau cântă, fă ceea ce-ți place, în loc să-ţi suprimi emoţiile mâncând.
Alege-ți metodele de relaxare și de autocontrol individual: cunoscându-ți slăbiciunile cel mai bine, nu vei da greş aproape niciodată dacă aplici metoda potrivită.

Distribuie articolul: