Ministerul Educației a propus 7 modele pentru reluarea învățământului din luna septembrie. Astfel, fiecare instituție își va alege și adapta propriu model de activitate. Care sunt aceste modele, vezi mai jos. 

„Decizia cu privire la redeschiderea instituției de învățământ în 2020-2021 aparține APL de nivelul doi”, a precizat într-o conferință de presă, ministrul Educație, Igor Șarov.

„Planul de redeschidere a școlilor este un rezumat al propunerilor primite în ultimele săptămâni de la managerii în educației, părinți și elevi. Măsuri care sunt bune într-o zonă aglomerată din Chișinău, nu sunt neapărat de urmat într-o localitate cu puțini copii”, a spus Șarov.

Astfel, Ministerul Educației propune pentru consultări publice șapte modele pentru începutul anului școlar 2020-2021. Directorii urmează să discute cu comunitatea școlară, părinții, profesorii și elevii, iar ulterior vor aproba și adapta modelul cel mai potrivit:

1. Prezența fizică 100% la școală

Acest model este aplicabil în cazul școlilor, al claselor cu un număr rațional de elevi în corespundere cu normativele sanitaro-epidemiologice de stat. Prioritar este respectarea distanței fizice dintre elevi. În țară sunt 1250 de școli. Din analiza realizată de ministerul Educației, acest model poate fi aplicat până la 74% dintre școli, cele care au până la 300 de copii. La necesitate se pot organiza lecții a câte 30 de minute. Pauzele ar putea fi mai mari, cu aerisirea încăperilor.

2. Învățarea în două schimburi

Celelalte modele pot fi preluate de 162 de școlii cu copii în număr de 300-500 de copii. Modelul doi prevede că organizarea învățământului se poate realiza în două schimburi. Clasele  primare și gimnaziale au prioritate pentru primul schimb. Lecțiile pot fi de 30 de minute pentru a permite schimbului doi să înceapă lecțiile mai devreme.

3. Învățarea combinată

Împărțirea școlii în zile de prezență și în zile de comunicare la distanță. Pe rând, o zi se vine la școală, o zi se comunică inclusiv online. Astfel, pe parcursul zilei, fizic în școli se vor afla jumătate din numărul elevilor. Sălile de clasă vor fi folosite rațional ca să nu fie admise aglomerări. În zile de prezență vor fi abordate subiecte noi și evaluările, în zile de comunicare la distanță – menținerea unei comunicări prin intermediul platformelor disponibile.

4. Învățarea de tip hibrid, pe grupe, zilnic

Se propune ca 50% din totalul de elevi să meargă la școală și 50% – online. Aceasta înseamnă împărțirea clasei în două grupe și pe rând o zi se vine la școală, altă zi se fac lecții online. Pe parcursul zilei, în instituției fizic se vor afla jumătate din numărul elevilor. În zilele când se lucrează online pot avea loc disciplinele  ca educație fizică, educație plastică, educație tehnologică. Modelul este valabil în context pandemic, stare de alertă și cazuri depistate la nivel național.

5. Învățarea alternantă săptămânal

Modelul presupune ca 50% din elevi să fie la școală și 50% online. Clasa se împarte în două schimburi care pe rând, o săptămână vine la școală, altă săptămână se fac lecții online.

6. Învățarea la distanță, inclusiv online

Se aplică în cazuri punctuale de forță majoră la nivel local, multe cazuri de COVID-19 pozitiv într-o clasă, școală, localitate, cu respectarea izolării. La ameliorarea situației extraordinare se revine la unul dintre modelele mai sus descrise.

7. Învățarea mixtă

Îmbinarea a două și mai multe modele descrise mai sus.

Fiecare model urmează să fie analizat și adaptat în funcție de necesitățile comunității și coordonate cu organele locale de specialitate în domeniul învățământului. Responsabilitatea aprobării aparține consiliului de administrație și cel profesoral al instituției. Directorii vor discuta cu părinții, elevii și profesorii, vor aproba modelul cel mai potrivit. Decizia cu privire la redeschiderea instituției de învățământ în 2020-2021 aparține APL de nivelul doi.

Totodată,  Igor Șarov a accentuat importanța aspectelor ce țin de spațiile de învățare. Potrivit ministrului, pentru a evita cazurile de îmbolnăvire, în instituții trebuie respectată distanța fizică, astfel, spațiile urmează să fie reamenajate. „Soluțiile sunt diferite în fiecare școală, de aceea fiecare instituție va lua decizii în conformitate cu realitățile sale, nu venim cu măsuri identice pentru probleme diferite”, spune Igor Șarov.

Alte aspecte la care lucrează Ministerul Educației pentru adaptarea la noul an școlar țin de punerea în practică a curriculei ediției 2018-19,  calitatea formării profesorilor, calitatea programei școlare, dar și a conținuturilor manualelor și a celor online.

Sursa: AGORA